تاریخ انتشار: پنجشنبه 23 اردیبهشت 1395
شکل تومور ممکن است روی قابلیت متاستازی سلول ها بگذارد

  شکل تومور ممکن است روی قابلیت متاستازی سلول ها بگذارد

تنها تعداد اندکی از سلول های توموری سرطانی می توانند از تومور جدا شده و به سایر نقاط بدن پراکنده شوند اما حاشیه های تومورها ممکن است نقش مهمی در فعال سازی این سلول های توموری متاستاز کننده ایفا کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین دانشگاه ایلینویز با با استفاده از محیط های بافتی مهندسی شده در اشکال و الگوهای مختلف نشان دادند که حداقل در مورد سرطان پوست سلول های حاشیه تومورها نقش مهمی در متاستاز دارند و این سلول های حاشیه ای ویژگی های سلول های بنیادی زیادی را نشان می دهند.

خطرناک ترین بحث در مورد سرطان مربوط به متاستاز است و برخی از سلول ها که ما آن ها را سلول های بنیادی سرطانی می نامیم مسئول اصلی این ویژگی کشنده تومورهای سرطانی است. این سلول ها از طریق جریان خون به سایر بافت ها پراکنده می شوند و متاسفانه به داروهای شیمی درمانی که اغلب سلول های توموری را هدف قرار می دهد نیز مقاوم هستند و در نتیجه موجب عود مجدد سرطان می شوند. در این مطالعه جدید محقققین سعی داشتند که با استفاده از مهندسی بافت، مدل های توموری را ایجاد کنند که فرایندهای سرطانی را در کشت های سلولی بررسی کنند. آن ها کلونی های سرطان پوست موش را روی محیط های دو بعدی و سه بعدی با اشکال و الگوهای مختلف کشت دادند تا دریابند که متاستاز و فعال شدن سلول های بنیادی سرطانی تا چه اندازه تحت تاثیر این اشکال قرار دارد. آن ها دریافتند که سلول های بنیادی سرطانی را می توان به وفور در حاشیه های محیط های توموری مهندسی شده به ویژه در حاشیه های و زوایا مشاهده کرد. این یافته بسیار جالب بود زیرا سلول های بنیادی طبیعی تمایل دارند که در جایگاه های نرم و پیچیده داخلی مستقر شوند. بنابراین در مورد سرطان نیز همگان انتظار دارند که سلول های بنیادی سرطانی در میانه های تومور باشند. محققین می گویند که کشش ها و نیروهای ژئومتری به احتمال زیاد نقش مهمی را در مستقر شدن این سلول های بنیادی سرطانی در حاشیه ها بازی می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه