تاریخ انتشار: چهارشنبه 06 دی 1391
DNA متقاضیان را طبق  اصول و استانداردهای بین المللی  ذخیره می کنیم
رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران:

  DNA متقاضیان را طبق اصول و استانداردهای بین المللی ذخیره می کنیم

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی گفت: بانك مولکولی جهت حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی اقدام به راه اندازی بانک DNA کرده و منطبق با آخرین استانداردهای بین المللی امکان جمع آوری نمونه، ذخیره سازی، تکمیل بانک اطلاعاتی و ارائه DNA ذخیره شده به متقاضیان در مناسب ترین شرایط فراهم شده است.
امتیاز: Article Rating

 

دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: با توجه به اهمیت ذخایر ژنتیکی و زیستی، این مرکز در سال 1386 با فرمان مقام معظم رهبری (مدظله العالی)در جهاددانشگاهی پایه گذاری شد و هدف اصلی آن تأسیس مرکزی مرجع به منظور حفظ و به کارگیری ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور و حمایت از فعالیتهای صورت گرفته و ایجاد هماهنگی لازم است. در این راستا، این مرکز ضمن پشتیبانی از مراکز ذخایر زیستی کشور و ایجاد شبکه ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی، در تلاش است تا به مرکزی پیشتاز به منظور گردآوری، تکمیل، سامان دهی، استاندارد سازی و حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی برای توسعه دانش، فناوری و افزایش کیفیت زندگی و سلامت و حفظ امنیت غذایی، منابع طبیعی و تنوع زیستی کشور تبدیل شود.

 وی بانكها و بخشهاي  مركز را شامل بانك سلولهاي انساني و جانوري،  بانك ميكروارگانيسم ها، بانك گياهي، بانك مولكولي،  واحد خدمات تخصصي،  واحد آموزش دانست و گفت: بانک سلولهای انسانی و جانوری مرکز ، یکی از بانکهای چهار گانه است که توليد و گردآوری، تعیین هویت، کنترل کیفی، ثبت و نگهداری، تکثیر و توزیع انواع سلول های  انسانی و جانوری و اطلاعات مربوط به آنها و ارائه خدمات به محققین، مراکز تحقیقاتی و درمانی را برعهده دارد.

شاهزاده فاضلی خدمات بانک سلولهای انسانی و جانوری را شامل ارائه خدمات تخصصي و آزمايشگاهي، ارائه رده های سلولی، ارائه خدمات آموزشي در زمينه کشت و بانك سلول (كارگاه ها و دوره هاي آموزشی) و ارائه خدمات مشاوره اي در زمينه ايجاد و راه اندازی آزمایشگاه و بخش کشت سلول عنوان کرد.

هدف تهیه، جمع آوری، شناسایی و نگهداری میکروارگانیسم ها است

وی سپس به بانک میکروارگانیسمها اشاره کرد و گفت: ذخایرمیکروارگانیسم های هر کشور یکی از منابع اصلی جهت استقلال و تولید محصولات كشاورزی و دامی، تولید داروها و آنتی بیوتیک ها، تولید وافزایش کیفیت مواد غذایی، حذف آلاینده ها و پاکسازی محیط زیست بوده و بدون استفاده از آن، کشور هرگز قادر به تغذیه جامعه انسانی و حفظ سلامت آن نخواهد بود لذا این بانک با هدف تهیه، جمع آوری، شناسایی و نگهداری میکروارگانیسم ها و ارائه خدمات به محققین و مراکز تحقیقاتی و صنعتی فعالیت خود  را از  سال 1388 آغاز کرد.

وی گفت: خدمات این بانک شامل  شناسايي ميكروارگانيسم‌ها ( باكتريها، آركي ها و قارچ ها )،  نگهداري  و ارائه ميكروارگانيسم ها به دانشجویان، محققان و مراکز تحقیقاتی است.

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی در تشریح بانک گیاهی نیز گفت: در حال حاضر کلکسیون‌های بزرگ مانند بانک ژن گیاهی ملی ایران، بانک ژن جنگلها و مراتع و کلکسیون دانشکده کشاورزی در داخل کشور وجود دارند که نمونه‌های منحصر به فردی را نگهداری می‌کنند. این کلکسیون‌ها بعضاً دارای سابقه بسیار طولانی بوده و نمونه‌های جمع‌آوری شده قدیمی را دریافت نموده‌اند که دیگر امکان جمع‌آوری آنها وجود ندارد. اگر چه نقش کلکسیون‌های پیشین در حفاظت از منابع ژنتیکی کشور و تلاشهای آنها در ایجاد فرهنگ توجه به تنوع ژنتیکی گیاهی را نمی‌توان نادیده گرفت و دسترسی به بسیاری از نمونه‌های با ارزش گیاهی مدیون تلاشهای آنها است، اما آنها نیز عاری از نقایص و کمبودها نیستند. از این رو بانک گیاهی مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران به شناسایی، جمع آوری و نگهداری  از ذخایر توارثی-  گیاهی کشور اقدام نموده است.

شاهزاده فاضلی گفت: خدمات این بانک شامل كشت بافت، سیتوژنتیک ، فيتوشيميايي ، هرباریوم و  ارائه بذر، اسانس، عصاره و ... است.

وی درخصوص بانک مولکولی نیز تصریح کرد:  هدف اصلی بانك ایجاد کلکسیونهای کامل از بانک  DNAموجودات و بکارگیری فناوریهای پیشرفته جهت شناسایی، تعیین هویت و ذخیره سازی مواد ژنتیکی است. در این راستا، ارائه خدمات علمي و تخصصي، تولید محصولات مختلف مرتبط جهت تسريع و كاهش هزينه تمام شده تحقيقات و خدمات و برگزاري دوره هاي آموزشي تخصصي متنوع جهت رشد و تقويت توانمنديهاي عملي و فني فارغ التحصيلان و محققان دانشگاهي از اولویت های بانك است.

حفظDNA   منطبق بر آخرین اصول و استانداردهای بین المللی

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی همچنین بیان داشت: بانك مولکولی جهت حفظ ذخایر ژنتیکی و زیستی اقدام به راه اندازی بانک DNA نموده است. کلیه روشها، مراحل و فناوریهای به کار رفته جهت ذخیره و حفظDNA  ، منطبق با آخرین استانداردهای بین المللی می باشد که امکان جمع آوری نمونه، ذخیره سازی، تکمیل بانک اطلاعاتی و ارائه DNA ذخیره شده به متقاضیان در مناسب ترین شرایط را فراهم می آورد.

شاهزاده فاضلی تصریح کرد: همچنين بانك وكتور بانک مولکولی نيز با تهيه و ذخيره سازي وكتورها و ناقلهاي پلاسميدي مورد نياز در تحقيقات مولكولي، مهندسي ژنتيك، كلونينگ و بيان پروتئين مجموعه اي ارزشمند از اين فرآورده هاي مهم زيستي را جهت پيشرفت و سهولت تحقيقات مرتبط فراهم آورده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه