تاریخ انتشار: پنجشنبه 20 خرداد 1395
تحریک سلول های بنیادی برای ترمیم دندان ها

  تحریک سلول های بنیادی برای ترمیم دندان ها

تیمی از محققین در هاروارد برای اولین بار توانایی شان در استفاده از نور کم قدرت برای تحریک سلول های بنیادی درون بدن به بازسازی بافت را نشان داده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، این تیم تحقیقاتی از لیزر کم قدرت برای تحریک سلول های بنیادی دندان انسانی برای تشکیل دنتین استفاده کرده اند. دنتین بافت سختی مشابه استخوان است که بدنه اصلی دندان ها را می سازد. شماری از مولکول های فعال از نظر زیستی مانند پروتئین های تنظیمی به نام فاکتور های رشد می توانند سلول های بنیادی را برای تمایز به انواع مختلف سلول ها تحریک کنند. در حال حاضر، روش های استانداردی که برای استفاده از سلول های بنیادی برای بازسازی به کار می رود شامل جداسازی این سلول ها، دستکاری آن ها در آزمایشگاه و برگرداندن آن ها به بدن است و این امر با مشکلات زیادی مواجه است.

در این مطالعه جدید محققین از جوندگان آزمایشگاهی استفاده کردند و با استفاده از دریل های دندانپزشکی دندان های مولار(آسیا) آن ها را سوراخ کردند و با استفاده از تیمار لیزر کم قدرت، پالپ دندان آن ها را که حاوی سلول های بنیادی دندانی بالغ بود را تیمار کردند. سپس این دندان ها را پر کردند و جانوران را به حال خود رها کردند. بعد از 12 هفته، تصویربرداری های اشعه ایکس با رزولوشن بالا و تصویربرداری های میکروسکوپی نشان داد که تیمار لیزر منجر به شروع و تقویت تشکیل دنتین شده است. در تلاش برای شناسایی مکانیسم های مولکولی مسئول اثرات بازسازی کننده لیزر، محققین دریافتند که پروتئین TGFβ1 نقش حیاتی را در شروع تبدیل شدن سلول های بنیادی دندانی به دنتین بازی می کنند. پروتئین TGFβ1 به شکل خفته در دندان وجود دارد و در نهایت بوسیله شماری از مولکول ها فعال می شود. مطالعه بیشتر نشان داد که لیزر منجر به تولید گونه اکسیژن فعال القایی(ROS) می شود که خود کمپلکس TGFβ1 را فعال می کند و در نهایت منجر به تبدیل شدن سلول های بنیادی به دنتین می شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه