تاریخ انتشار: شنبه 22 خرداد 1395
تکنولوژی پیش بینی نقص قلبی می تواند منجر به درمان زود هنگام و آگاهانه تر شود

  تکنولوژی پیش بینی نقص قلبی می تواند منجر به درمان زود هنگام و آگاهانه تر شود

یک مدل آزمایشگاهی جدید از بیومکانیک هدایت شونده بوسیله ژنتیک و سلول های بنیادی مشتق از بیماران برای پیش بینی این که کودک ممکن است به چه نقص قلبی وراثتی مبتلا شود، استفاده می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، تیمی چند ملیتی از محققین در دانشگاه سین سیناتی چندی پیش اعلام کردند که روشی را ابداع کرده اند که به بیماران کمک می کند بیماری شان را بهتر کنترل کرده و از چه گزینه های درمانی برای مشکلی که دارند استفاده کنند. در تست های آزمایشگاهی این روش مدل توانسته است به خوبی پیش بینی کند که آیا مدل های موشی و یا سلول های قلبی مشتق از سلول های بنیادی انسانی دچار هایپرتروفی یا کاردیومیوپاتی قلبی می شوند یا خیر. دکتر جفری مولکنیتن می گوید که این تکنولوژی پیش بینی فنوتیپ قلبی نهایی را در کودکان بیمار قلبی پیش بینی می کند و می تواند اجازه تصمیم گیری برای درمان مورد استفاده برای آن ها را بدهد.

در تکوین این تکنولوژی، محققین آنالیز کردند که چگونه سارکومرها کشش هایی را تولید می کنند که با تغییرات چرخه کلسیم مرتبط است، فرایندی که برای عملکرد قلبی بسیار مهم است. ارتباط بین تولید کشش و چرخه کلسیم در بیماران با موتاسیون های ژنی سارکومریک تغییر می کند. تغییرات می تواند اندازه گیری شود و سپس برای پیش بینی این که چگونه قلب با پیشرفت بیماری تغییر خواهد کرد، استفاده شود.

برای مطالعه اثر جهش های ژنی روی این فرایند، محققین آرایه ای از موش های تغییر یافته به صورت ژنتیکی را تست کردند. اطلاعات بدست آمده از آن ها این امکان را برای محققین فراهم کرد که مدل ریاضی را برای پیش بینی بیماری ارائه دهند. آن ها این مدل ریاضی را روی سلول های انسانی مشتق از بیماران مبتلا به کاردیومیوپاتی با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) تست کردند. این سلول های بنیادی تمام ویژگی های ژنتیکی مربوط به بیمار را نشان می دهند و می توان از آن ها برای مدل سازی بیماری استفاده کرد. دکتر مولکنیتن و همکارانش، کاردیومیوسیت های ویژه بیمار را از این سلول های iPSCتولید کردند و مشاهده کردند که این کاردیومیوسیت ها نیز نقص های کششی کاردیومیوپاتی را مانند قلب خود فرد بیمار نشان می دهد. محققین امیدوارند که بتوانند از این تکنولوژی برای تعیین مرحله از بیماری که بیمار در آن قرار دارد و راهکار درمانی که می توانند ارائه دهند استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه