تاریخ انتشار: دوشنبه 24 خرداد 1395
جهش های تصادفی در لوکمیا مربوط به سن است نه سرطان

  جهش های تصادفی در لوکمیا مربوط به سن است نه سرطان

مطالعه ای جدید نشان می دهد که صدها جهش در سلول های لوکمیایی در زمان تشخیص وجود دارد، اما تقریبا همه آن ها به طور تصادفی به عنوان بخشی از فرایند طبیعی پیری اتفاق می افتند و ارتباطی با سرطان ندارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، محققین در دانشگاه واشنگتن دریافته اند که حتی در افراد سالم نیز سلول های بنیادی در خون طی فرایند طبیعی پیر شدن فرد، جهش جدیدی را تجربه می کنند و این جهش ها در آن ها تجمع می یابد. مطالعه آن ها نشان می دهد که در بسیاری از موراد تنها دو یا سه تغییر ژنتیکی دیگر لازم است تا سلول های خونی طبیعی طی موتاسیون به لوکمیای میلوئید حاد تبدیل شود.

مطالعان نشان داده است که سلول های لوکمیایی در هر بیمار دارای صدها موتاسیون هستند و تا پیش از این تصور می شد که همه این موتاسیون ها برای ایجاد و پیشرفت سرطان مهم هستند. اما این مطالعه جدید نشان داده است که همه این موتاسیون ها مهم نیستند. برای بررسی منشا این موتاسیون ها، محققین سلول های بنیادی خونی را از افراد سالم در سنین مختلف جداسازی کردند(از نوزاد تا فرد 70 ساله). هر فرد حدود 10000 سلول بنیادی در مغز استخوانش دارد و محققین دریافتند که هر سلول بنیادی طی یک دوره یک ساله دچار بیش از ده موتاسیون می شود.  بدین ترتیب در سن 50 سالگی، هر فردی نزدیک به 500 موتاسیون در هر سلول بنیادی خونش دارد. به نظر می رسد که این موتاسیون های تصادفی طی فرایند تقسیم سلولی اتفاق می افتد و DNA ما می تواند شمار زیادی از این موتاسیون ها را بدون این که عواقب منفی داشته باشد در بر گیرد. اما اگر یک رخداد شروع کننده سرطان در یکی از این سلول های بنیادی اتفاق بیافتد، منجر به تغییر تاریخچه ژنتیکی آن سلول می شود و با بهره گیری از موتاسیون های قبلی منجر به ایجاد لوکمیا می شود. بنابراین به نظر می رسد که یک فرد 40 ساله سالم و یک فرد 40 ساله مبتلا به لوکمیا دارای موتاسیون های مشترکی باشند اما تفاوت آن ها در یک یا دو موتاسیون باشد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه