تاریخ انتشار: شنبه 09 دی 1391
نقش جدید BRCA1 در تنظیم بقای سلولهای بنیادی پوست شناسایی شد

  نقش جدید BRCA1 در تنظیم بقای سلولهای بنیادی پوست شناسایی شد

BRCA1 یک ژن کلیدی و واسطه ترمیم DNA است. جهش در BRCA1 منجر به سرطان تخمدان و پستان فامیلی و پراکنده در انسان می شود.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، محققان نقش جدید BRCA1 را در تنظیم بقای سلول های بنیادی پوست کشف کردند.
DNA ما، که ذخیره کننده اطلاعات ژنتیکی ما است ، در معرض آسیب های مداوم قرار دارد. اگراین آسیب DNA به درستی ترمیم نشود می تواند منجر به مرگ سلول و به نوبه خود خستگی و پیری بافت شده و یا با القا جهش، سبب تکثیر کنترل نشده سلول و سرطان شود. BRCA1 یک ژن کلیدی و واسطه ترمیم DNA است. جهش در BRCA1 منجر به سرطان تخمدان و پستان فامیلی و پراکنده در انسان می شود.
محققان دراین مطالعه  که در مجله  Genes and Development منتشر شده است به رهبری دکتر Cédric Blanpain، استاد دانشگاه بروکسل (ULB) ، نقش حیاتی BRCA1 را در حفظ و نگهداری سلولهای بنیادی فولیکول مو نشان دادند.
Peggy Sotiropoulou و همکارانش نشان دادند که پس از حذف سرطان پستان ناشی از ژن  BRCA1 دراپیدرم، سلول های فولیکول مو سطوح بالایی از آسیب DNA و مرگ سلول را نشان می دهند که سبب افزایش تکثیر و خستگی سلولهای بنیادی فولیکول مو و در نهایت انحطاط فولیکول مو می شود. در مقابل، دیگرسلول های بنیادی واقع در اپیدرم، که سد پوستی و غدد سباسه را ایجاد می کنند حفظ شده و به عملکرد طبیعی خود با وجود فقدان  BRCA1 ادامه می دهند. این نشان دهنده نیاز های مختلف انواع متفاوت سلول های بنیادی بزرگسالان بهBRCA1 است. Sotiropoulou نویسنده اول این مطالعه گفت: "ما بسیار شگفت زده شدیم که انواع متفاوت سلول های موجود دریک بافت ممکن است چنین پاسخ متفاوتی به حذف این ژن حیاتی ترمیم کننده DNA نشان دهند.
این مطالعه دردرک مکانیسم ترمیم DNA در انواع مختلف سلول های بنیادی بزرگسالان و در مراحل مختلف فعالیت شان بسیارمهم است. آیا سلول های بنیادی دیگر بدن نیز نیاز به BRCA1 برای بقای خود دارند، این نتایج ممکن است توضیح دهد که چرا جهش در ژن BRCA1 در زنان ترجیحا منجر به توسعه تنها سرطان پستان و تخمدان می شود.
 
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه