تاریخ انتشار: یکشنبه 13 تیر 1395
حجم شیرمادر بر اساس اندازه معده نوزاد طراحی شده است

  حجم شیرمادر بر اساس اندازه معده نوزاد طراحی شده است

انجمن اروپایی ماماها(EMA) در گزارشی که از روند رشد و تکامل نوزاد در روزهای آغازین تولد ارائه داد گفت: معده نوزاد در روز اول تولد اندازه یک گردو است که فقط می تواند 7-5 سی سی شیر را هضم کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از انجمن اروپایی ماماها، معده نوزاد در زمان تولد به اندازه یک گردو است و فقط می تواند 7-5 سی سی شیر را هضم کند. همچنین قابلیت آلاستیک معده نوزاد نیز کم است به همین دلیل نوزادان در روزهای اول تولدشان نیاز به شیر کمتری دارند. به تدریج که نوزاد شروع به بزرگ شدن می کند، حجم معده او نیز افزایش پیدا می کند و در روز سوم تولد، معده نوزاد به اندازه یک لیمو عمانی می شود که می تواند 27-22 سی سی از شیر مادر را هضم کند و نهایتا در روز 10 تولد، به اندازه یک تخم مرغ می شود که توانایی هضم 80-60 سی سی از شیر مادر را دارد.
براساس مطالعه محققان، معده نوزاد در روزهای ابتدایی تولد بسیار بسیار کوچک است و حجم معده طوری طراحی شده که فقط آمادگی دریافت کلستروم(آغوز یا ماده زرد رنگ تولید شده در روزهای ابتدایی شیردهی ) را دارد. 
کلستروم یا آغوز شیر غنی شده ای است که همزمان با تولد نوزاد در سینه مادر ترشح می شود. این ماده حاوی میزان کم چربی و در عوض میزان بالای پروتئین، کربوهیدرات، ویتامین ها، مواد معدنی، گلبول های سفید و آنتی بادی است.
گلبول های سفید و آنتی بادیها که در کلستروم یافت می شوند، بدن نوزاد را در بدو تولد در مقابل عفونت ها مصون نگه می دارند.
بدن همه مادران در آغازین روزهای پس از زایمان این ماده را به راحتی تولید می کند.
انجم ماماها میگوید، بیشتر مادران در ابتدای تولد نوزادشان نگران توانایی شیردهی به نوزادان خود هستند و حتی بعضی از مادران از حجم کم شیر خود در روزهای اول پس از زایمان شکایت دارند اما محققان می گویند بدون تردید شیرِ هر مادر، غذایی کامل ، کافی و مناسب برای نوزادشان در تمام دوران شیردهی است. این شیر در کل دوران شیردهی به تناسب نیازهای بدن نوزاد تغییر خواهد کرد . لذا مادران باید به میزان شیر خود علی الخصوص در ابتدای تولد فرزندشان اطمینان داشته باشند.
پایان مطلب/
 

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه