تاریخ انتشار: جمعه 18 تیر 1395
چگونه سلول های مغزی ستاره ای شکل به یادگیری کمک می کنند

  چگونه سلول های مغزی ستاره ای شکل به یادگیری کمک می کنند

مولکولی که ارتباط قوی بین مغز ما و عضلات را مقدور می سازد، برای برقراری ارتباط بین نورون های ما نیز ضروری است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، محققین دانشگاه Augusta دریافته اند که در سطح سلول های ستاره ای شکل بی شمار ما به نام آستروسیت ها، مولکولی به نام LRP4 وجود دارد که برای تضمین سطوح طبیعی یکی از مواد شیمیایی مغزی مهم است که در یادگیری و حافظه فرد دخالت دارند. این ماده شیمیایی و نوروترانسمیتر، گلوتامات نام دارد که یک نوروترانسمیتر تهییجی مهم است برای انتقال پیام از نورونی به نورون دیگر ضروری است. باید یادآور شویم که آستروسیت ها می توانند با استفاده از گلوتامات، ارتباط بین سلول های مغزی را تنظیم و تعدیل کنند.

این مطالعه جدید نشان داده است که LRP4 در صورت وجود روی آستروسیت ها، منجر به کاهش دراماتیک آزادسازی گلوتامات از این سلول ها می شود. این امر مانع از تهییج پذیری بالای نورون ها شده و در نتیجه مانع از وقوع صرع و تشنج در فرد می شود. بدون LRP4، سطح ATP‌که به طور طبیعی مانع از آزادسازی گلوتامات می شود به طور دراماتیکی افزایش می یابد. در واقع تنظیم ATP، یکی از روش هایی است که آستروسیت ها از آن برای تنظیم سطح نوروترانسمیترها کمک می گیرند. مطالعات جانوری نشان داده است که بلوک کردن گیرنده ATP منجر به افزایش اثرات منفی سطوح بالای گلوتامات روی موش می شود. در سیناپس ها و ارتباطات عصبی عضلانی، محققین LRP4 را روی سطح سلول های عضلانی کشف کرده اند که این سلول ها گیرنده ای به نام آگرین روی سطح شان دارند. هم چنین آن ها آنتی بادی هایی را برای LRP4 و آگرین شناسایی کرده اند که می توانند دلیلی برای میاستنی گریوز باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
یکشنبه, 10 دی,1402

مهرشاد

ممنون و سپاسگزارم از مطلب جامع و مفیدتون در باره سلول های مغزی
در ضمن یک سوالی خدمت همکاران گرامی داشتم. اینکه با افزایش یا تقویت آستروسیت ها میتوان یادگیری منظور از iq را افزایش داد
سوال. دوم :»» کسانی که از نظر ذاتی از هوش و iq بالایی برخوردارند آیا از لحاظ سلول های ساختار مغزی سلول های آستروسیت آنها بیشتر است؟؟
یا به دلیل عواملی دیگر اینجور می‌باشد
همه ی ما میدانیم که ۸۰درصد موفقیت انسان را معیار هوش تعیین میکند ولی به حرف حال هر چه قدر هم تلاش کنیم نمی‌توانیم ((انیشتین)) شویم »»//ولی میخواستم بدونم که آیا با ماده ای یا غذایی یا مکملی میشه درصد هوش را بالا برد؟؟

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه