تاریخ انتشار: دوشنبه 11 دی 1391
 مهارپروتئینFAK گامی موثر برای مقابله با تومورهای مغزی

  مهارپروتئینFAK گامی موثر برای مقابله با تومورهای مغزی

محققان برای اولین بار نشان دادند که مهار پروتئین FAK توسط CFAK-Y15 به همراه استفاده از داروی استاندارد شیمی درمانی به نام temozolomide با نام تجاری Temodar ،یک ابزار موثر برای کنترل رشد نوعی تومور مغزی به نام glioblastoma است.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان، به تازگی محققین Roswell Park Cancer institute(RPCI) نتایج  مطالعات خود را در ارزیابی  یک مولکول کوچک مهار کننده به نام CFAK-Y15در در مان برخی تومورهای مغزی به چاپ رسانده اند.
طی این مطالعه برای اولین بار نشان داده شده است که مهار پروتئین FAK توسط CFAK-Y15  به همراه استفاده از داروی استاندارد شیمی درمانی به نام temozolomide  با نام تجاری Temodar ،یک ابزار موثر برای کنترل رشد نوعی تومور مغزی به نام glioblastoma  است.
در سلول های توموری، FAK که نقش کلیدی در بقای آنها بازی می کند ، بیش از حد بیان می شود یا به مقدار زیادی تولید می شود. در این مطالعه تیمی به سرپرستی  دکتر Vita M.Golubovskaya دریافتند که مدل های حیوانی درمان شده با CFAK-Y15 در مقایسه با گروه شاهد دارای بقای بیشتری هستند. این مولکول با ممانعت ازاضافه کردن فسفر توسط FAK به ساختمان خود، آن را مهار می کند. علاوه بر این  با مکانیسم مشابهی سبب مهار انکوپروتئین Src نیز می شود. دکتر Golubovskaya خاطر نشان کرده است که CFAK-Y15  به ویژه هنگام استفاده ی هم زمان داروی temozolomide، به طور چشمگیری درصد زنده بودن سلول های glioblastoma  را کاهش می دهد و در بسیاری از موارد تحلیل رفتن تومور نیز مشاهده شده است.  وی افزود این ترکیبات پیام رسانی FAK را که برای سلول های سرطانی و سلول های بنیادی سرطانی  بسیار حائز اهمیت می باشد، مورد هدف قرار می دهند.
دیگر عضو این گروه تحقیقاتی، William G.Cance نیز علاقمندی گروه را برای شروع مرحله ی بالینی مطالعه ی مذکور ابراز کرد و به علت تهاجمی بودن تومور و تولید مقادیر زیاد FAK توسط آن این نوع درمان را دارای تاثیر فوق العاده دانست.
در این تحقیق دانشمندانی از دانشگاه کالیفرنیا نیز همکاری داشته اند. این گروه  پیشتر در سال 2008 موفق به شناسایی CFAK-Y15  شده بودند.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه