تاریخ انتشار: دوشنبه 11 دی 1391
همه با هم در برابر سرطان بایستیم
رییس شورای سیاست گذاری انجمن سرطان ایران؛

  همه با هم در برابر سرطان بایستیم

یک متخصص سرطان گفت: عوامل عمده ای چون دخانیات، تغذیه اشتباه، سبک زندگی نامناسب ، چاقی و عدم فعالیت فیزیکی در ایجاد سرطان تاثیرگذار است اما با کنترل این عوامل 30 تا 40 درصد در کشورهای کمتر توسعه یافته و در کشورهای پیشرفته تا 50 درصد توانسته اند از بروز سرطان پیشگیری کنند.
امتیاز: Article Rating

 

دکتر پیام آزاده متخصص سرطان در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: متاسفانه در ایران برنامه جامع کنترل سرطان علی رغم مصوبه مجلس اجرایی نشده و ممیزی سرطان شناسی را بنده به عنوان مجری از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام داده ام که به چاپ رسیده و میتواند اولین قدم برای آغاز برنامه ریزی در زمینه برنامه جامع کنترل سرطان باشد.

وی افزود: برنامه جامع کنترل سرطان تنها وظیفه یک یا دو ارگان دولتی و اجرایی یا وزارتخانه نیست بلکه یک عزم ملی از فرهنگ سازی تا درمان و تسکین را لازم دارد.  

دکتر آزاده در ادامه خاطر نشان کرد: برای اولین بار در سال 2012 بروز مرگ و میر سرطان در کشورهای پیشرفته کاهش یافت این درحالی است که با سیرصعودی بسیار زیادی در شیوع، بروز و مرگ و میر آن در ایران و دیگر کشورهای درحال توسعه روبه رو هستیم.متاسفانه جامعه ایران به ظاهر مدرنی شده اما شواهد مدرنیته را تمام و کمال ندارد. وی با بیان اینکه عوامل عمده ای چون دخانیات، تغذیه اشتباه، سبک زندگی نامناسب ، چاقی و عدم فعالیت فیزیکی در ایجاد سرطان تاثیرگذار است افزود: جای امید واری است با کنترل این عوامل 30 تا 40 درصد در کشورهای کمتر توسعه یافته و در کشورهای پیشرفته تا 50 درصد توانسته اند از بروز سرطان پیشگیری کنند.

این متخصص سرطان درباره درمان انواع سرطان ها به کمک سلول های بنیادی گفت: درمان سرطان از این طریق عمدتا در مرحله مطالعاتی است. در کشورهای پیشرفته در حد مطالعات بالینی فاز 2 مقالاتی منتشر شده اما هنوز به صورت استاندارد مورد استفاده قرار نمی گیرد.

وی درباره میزان آگاهی مردم نسبت به عوامل سرطان زا گفت: خوشبختانه نسبت به یک دهه گذشته مردم نسبت به سرطان آگاهی بیشتری دارند اما از سویی تابوی سرطان باعث شده مردم از ترس سرطان که اتفاقا قابل پیشگیری، پیش بینی و درمراحل اولیه قابل درمان و حتی در مراحل آخر قابل کنترل است دیرتر به پزشک مراجعه کنند و درمان سخت تر می شود. ولی به طور کلی در یک دهه اخیر اوضاع بهتر شده و مردم زودتر به پزشک مراجعه می کنند.

دکتر آزاده درباره وضعیت درمان در کشور نیز تصریح کرد: نسبت به یک دهه گذشته بهتر شده اما همچنان نیاز به بسترسازی و فرهنگ سازی است.

وی تاکید کرد: بنده به عنوان درمان گر معتقدم پیشگیری از سرطان با تغییر اندکی در سبک زندگی و مقابله با عوامل خطرزایی که اخیرا نیز رشد زیادی داشته و با یک برنامه ریزی دقیق و صبر و حوصله عملی و علمی طی دو دهه آینده سرطان را به عنوان یک برنامه جامع کنترل کنیم.

پایان مطلب/ 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه