تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 05 مرداد 1395
پروفایل کروماتینی کلیدی برای شناسایی منشا سلول های لوکمیایی

  پروفایل کروماتینی کلیدی برای شناسایی منشا سلول های لوکمیایی

هر سرطانی از یک سلول شروع می شود و اینک محققین در آزمایشگاه جکسون(JAX) راهی دقیق و قابل اعتماد( پروفایل کردن کروماتین باز مربوط به تمام ژنوم) را برای شناسایی سلول هایی که منجر به ایجاد لوکمیای می شوند، معرفی کرده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، شناسایی منشا سلول های سرطانی می تواند دیدگاه هایی را در مورد انواع تومورها، احتمال شناسایی آن ها و مزایای درمان های مورد استفاده، ارائه دهد. از طرفی هر سلولی دارای ساختار کروماتینی خاصی است که به صورت کروماتین متراکم و بسته است و به صورت کاملا تنگاتنگ نوکلئوزوم را احاطه کرده است و تقریبا غیر فعال است. اما کروماتین باز شده می تواند به راحتی با عناصر کد کننده DNA برهمکنش کند. به همین دلیل محققین به آنالیز کروماتین باز شده سلول های توموری پرداختند تا شاید بتوانند روشی جدید را برای شناسایی منشا سلول های توموری با توجه به ساختار کروماتین ارائه کنند.

به این منظور آن ها کار خود را با مدل موشی  لوکمیای میلوئید حاد ناشی از بیان MLL-AF9 شروع کردند. آن ها از پنج نوع سلول طبیعی مجزای موجود در مغز استخوان انسان و موش نیز استفاده کردند: سلول های بنیادی خون ساز بلند مدت، سلول های بنیادی خون ساز کوتاه مدت، پیش سازهای چند توان، پیش سازهای معمولی میلوئید و پیش سازهای ماکروفاژی گرانولوسیتی.

لوکمیای میلوئید ناشی از هر کدام از این سلول ها ویژگی های ظاهری و تهاجمی مختلفی را بعد از پیوند به موش نشان داد به نحوی که رده های مشتق از سلول های بنیادی در مقایسه با سلول های متعهد شده تر(پیش سازها)، بیشتر تهاجمی بودند. این  نشان داد که سلول های شروع کننده تومور در رده های سلول های بنیادی خون ساز به مراتب بیشتر هستند. با استفاده از یک مدل کامپیوتری برای پروفایل کردن کروماتین باز، این محققین نشان دادند که ویژگی های کروماتینی و الگوهای بیان ژنی در نمونه های AML، به محققین اجازه تمایز و تفاوت قائل شدن بین لوکمیای مشتق از سلول های بنیادی و لوکمیای مشتق از سلول های پیش ساز را می دهد. این محققین خاطرنشان کرده اند که مطالعه کروماتین باز در سلول های بنیادی و پیش ساز انسان های طبیعی و هم چنین بیماران مبتلا به لوکمیای میلوئید حاد می تواند منجر به شناسایی مناطق دقیقی شود که در شناسایی منشا سلولی سرطان ها کمک کننده باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه