تاریخ انتشار: یکشنبه 10 مرداد 1395
سلول های بنیادی برای معکوس کردن پارکینسون

  سلول های بنیادی برای معکوس کردن پارکینسون

تیمی از محققین توانایی سلول های مشتق از انواع مختلف سلول های بنیادی انسانی را برای معکوس کردن بیماری پارکینسون در مدل حیوانی این بیماری تست کرده اند و جمعیتی از سلول های بنیادی را شناسایی کرده اند که براین باورند می تواند از نظر بالینی سودمند باشد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، بیماری پارکینسون به دلیل فقدان پیشرونده جمعیت های خاصی از سلول های عصبی اتفاق می افتد و درمان هایی که اخیرا برای این بیماری ارائه شده است تنها قادر به تسکین علایم این بیماری هستند و نمی توانند نورون های از دست رفته را جایگزین کنند. اما  به نظر می رسد که سلول های بنیادی کاندیدای امیدوار کننده و منبع سلولی مناسبی برای معکوس کردن این فقدان سلول های عصبی باشند، زیرا به نظر می رسد که این سلول های می توانند بافت بیمار و از دست رفته را ترمیم و بازسازی کنند.

در این زمینه محققین از دو نوع سلول بنیادی استفاده کرده اند: سلول های بنیادی جنینی و سلول های بنیادی پرتوان القایی که حاصل بازبرنامه ریزی سلول های سوماتیک بالغ به سلول های بنیادی هستند. برای این بازبرنامه ریزی یا از پروتئین های بازبرنامه ریزی کننده استفاده می شود که به طور مستقیم به سلول های منتقل می شوند و یا از فاکتورهای رونویسی استفاده می شود که بوسیله ویروس ها به سلول ها منتقل می شوند. در مورد استفاده از سلول های مشتق از روش مبتنی بر ویروس ها، محققین با مشکلاتی مواجه شده اند و در نتیجه نمی توان از آن ها در سلول درمانی استفاده کرد اما محققین نشان داده اند که استفاده از سلول های بنیادی پرتوان القایی مبتنی بر پروتئین می تواند بعد از پیوند به مغز رت های مدل شده برای پارکینسون، این بیماری را معکوس کند. محققین براین باورند که این سلول های بنیادی پرتوان القایی مبتنی بر پروتئین می تواند برای درمان افراد مبتلا به پارکینسون استفاده شوند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه