تاریخ انتشار: پنجشنبه 14 مرداد 1395
کولون با استفاده از  نوعی سلول های نگهبان فداکار از خود در برابر باکتری ها محافظت می کند

  کولون با استفاده از نوعی سلول های نگهبان فداکار از خود در برابر باکتری ها محافظت می کند

در کولون سلول های نگهبانی وجود دارد که باکتری ها را در مجاورت شان تشخیص می دهند و به پوششی از سلول های دفاعی سیگنال می دهند تا آبشاری از موکوس ها را ترشح کرده و بدین طریق این مهاجمین را به عقب برانند. به عنوان آخرین عمل، دست به یک از خودگذشتگی نیز می زنند و مرتکب خودکشی شده و خودشان را به درون لومن روده آزاد می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، محققین دانشگاه گوتنبرگ گروه سلولی جدیدی را کشف کرده اند که می توانند باکتری های نفوذ کرده به درون پوشش و سد موکوسی کولون را به عقب برانند. این کشف مهم می تواند به درک چگونگی اتفاق افتادن بیماری هایی مانند روده التهابی و کولیت اولسر کمک کند.

کولون انسان بوسیله لایه ای موکوسی حفاظت می شود که مانع از تماس مستقیم باکتری ها با این بافت و در نتیجه التهاب می شود. این لایه موکوسی یا پروتئین موسین بوسیله سلول های گابلت ترشح می شوند. مطالعاتی که در گذشته صورت گرفته است این لایه موکوسی را اولین خط دفاعی کولون می دانند و در ادامه محققین گوتنبرگ نشان داده اند که زیر مجموعه ای از سلول های گابلت نیز در این بافت وجود دارد که دومین خط دفاعی در برابر باکتری ها را شکل می دهند.

در کولون، غارها یا کریپت هایی وجود دارد که در انتهای آن ها سلول های بنیادی وجود دارد که به طور دائم در حال ساختن سلول های روده ای جدید است. اما در محل ورودی این غارها سلول های دفاعی جدیدی شناسایی شده است. این سلول ها مانند سلول های نگهبان و گارد غارها عمل می کنند و به محض این که علایمی از وجود باکتری در پیرامون غار یا کریپت حس کنند، شروع به راه اندازی زنجیره از واکنش ها می کنند که نتیجه آن ترشح میزان زیاد موکوس و شستن و دور کردن باکتری از آن نواحی است. زمانی که این سلول های گابلت دفاعی محتویات شان را خالی کردند، به نوعی خودکشی انجام می دهند و به فضای درون لومن روده آزاد می شوند. زیرا در صورت مواجه شدن مجدد با باکتری، این سلول ها موکوس کافی برای انجام حرکت دفاعی مجدد را ندارند. این کشف درک محققین در مورد عملکرد لایه موکوسی روده در برابر باکتری ها را به طور کامل عوض می کند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه