تاریخ انتشار: چهارشنبه 13 دی 1391
بررسی اثر فروکتوز بر مناطقی از مغز که اشتها را تنظیم می کند

  بررسی اثر فروکتوز بر مناطقی از مغز که اشتها را تنظیم می کند

در مطالعه بررسی عوامل مؤثربر ارتباط میان مصرف فروکتوز و افزایش وزن، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی از مغز شرکت کنندگان دراین مطالعه نشان داد که مصرف گلوکزو نه فروکتوز جریان خون مغزی و فعالیت مناطق تنظیم کننده اشتها درمغز را کاهش داده و مصرف گلوکز و نه فروکتوز سبب افزایش احساس سیری و پری در افراد می شود.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از medical xpress، با توجه به اطلاعات پیش زمینه ای دراین مقاله : افزایش مصرف فروکتوز موازی با افزایش شیوع چاقی است و رژیم های غذایی سرشار از فروکتوز سبب افزایش وزن و مقاومت به انسولین می شود. مصرف فروکتوز درمقایسه با مصرف گلوکزبه میزان کمتری تولید هورمون سیری را در گردش خون افزایش می دهد، فروکتوز باعث تحریک تغذیه درجوندگان شده درحالی که گلوکز سبب تحریک سیری می شود. بنابراین، فروکتوز احتمالا رفتارغذایی و مصرف غذا را افزایش می دهد. اینکه چگونه ارتباط مناطق مغز با تغییرات  بواسطه فروکتوز و گلوکزدررفتارهای تغذیه ای حیوانات به انسان قابل انعکاس است، به طور کامل درک نشده است.
دکتر Kathleen A. Page از دانشکده پزشکی دانشگاه Yale و همکارانش مطالعه ای را به منظور بررسی عوامل فیزیولوژیکی عصبی که ممکن است با مصرف فروکتوز و افزایش وزن مرتبط باشد، انجام دادند . در این مطالعه 20 داوطلب سالم بزرگسال که دو جلسه تصویربرداری رزونانس مغناطیسی را درارتباط  با خوردن نوشیدنی های فروکتوز یا گلوکزدار انجام دادند. نتیجه اولیه مطالعه بر اساس اندازه گیری تغییرات نسبی جریان خون مغزی منطقه هیپوتالاموس (CBF) بعد از خوردن گلوکز یا فروکتوز بود. 
محققان دریافتند که کاهش در جریان خون مغزی هیپوتالاموس به میزان قابل ملاحظه ای پس از خوردن گلوکز در مقابل فروکتوز بیشتر بود. خوردن گلوکز اما نه فروکتوز فعال شدن هیپوتالاموس، اینسولا، و مناطق جسم مخطط مغز را که تنظیم کننده اشتها و انگیزه هستند کاهش می دهد و خوردن گلوکز همچنین عملکرد اتصالات بین شبکه جسم مخطط هیپوتالاموسی و سیری را افزایش می دهد."
واکنش های نامتجانس به فروکتوز با کاهش سطح سیستمیک هورمون انسولین همراه بوده و به احتمال زیاد مربوط به ناتوانی فروکتوز درعبور از سد خونی مغزی به هیپوتالاموس و یا عدم بیان ژن های لازم برای سوخت و ساز فروکتوز بدن توسط هیپوتالاموس است. "
این مطالعه درنشریه JAMA منتشر شده است.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه