تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 مرداد 1395
سیگنالینگ Wnt  نقش حیاتی را در حفظ سلول های بنیادی فولیکول مو ایفا می کند

  سیگنالینگ Wnt نقش حیاتی را در حفظ سلول های بنیادی فولیکول مو ایفا می کند

برهمکنش بین مسیرهای سیگنالینگ Wnt‌و BMP می تواند منجر به حفظ سلول های بنیادی فولیکول مو شود و در صورت لزوم آن ها را وارد فاز تکثیر کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress،  موها با لنگر کردن و متصل کردن اپیدرم به درم، نقش مهمی را در ثبات پوست بازی می کنند و از طرف دیگر در تنظیم دمای بدن نیز نقش دارند. از طرفی سلول های بنیادی مو نیز در ترمیم زخم های پوستی نقش داشته و تصور می شود که برخی از سرطان ها از سلول های بنیادی مو منشا می گیرند. امروز ریزش مو و طاسی یکی از معضلاتی است که بسیاری از مردان و البته گاها زنان با آن مواجه هستند. در این میان عواملی مانند وراثت، بیماری(مانند آلوپسی)، بیماری های اتوایمن و بالاخره برخی هورمون ها نقش مهمی در ریزش مو دارند. در این میان مطالعات صورت گرفته است که ریزش مو را ناشی از تهی شدن منبع سلول های بنیادی فولیکول مو می داند. این سلول های بنیادی می تواند میزان موی فرد را در حالت طبیعی نگه دارند. این سلول ها توانایی بالایی در خودنوزایی و تمایز دارند، ولی این که چگونه این سلول ها خودشان را فاز تکثیری نگه می دارند با سوالاتی روبرو است. محققین در انستیتو A*STAR و دانشگاه استنفورد شواهد قوی را دال بر این که سیگنالینگ Wnt جزئی کلیدی در حفظ سلول های بنیادی فولیکول مو(HFSCs) می باشد ارائه کرده اند که عقاید موجود در مورد حفظ و رشد این سلول ها را به چالش می کشاند. محققین براین باورند که می توانند با تحریک مسیر سیگنالینگ Wnt، سلول های بنیادی فولیکول مو را به نحو موثرتری کشت دهند و از آن ها برای غربالگری ترکیبات مختلف با هدف رشد مجدد مو استفاده کنند. این مطالعه نشان داده است که اختلال در مسیر Wnt منجر به این می شود که سلول های بنیادی فولیکول مو بنیادینگی شان را از دست می دهند و فولیکول های مو در فاز تلوژن یا استراحت باقی می مانند و رشدی صورت نمی گیرد. این مکانیسم خود نگهداری در زمینه سلول های بنیادی، نسبتا جدید محسوب می شود.

از طرفی مطالعه بیشتر نشان داد که سیگنالینگ BMP نیز به عنوان کنترلی برای سیگنالینگ Wnt عمل می کند و در واقع برهمکنش متعادل بین این دو مسیر سیگنالینگ است که سلول های بنیادی فولیکول مو را قادر به حفظ خفتگی شان می کند تا این که در زمان مناسب فولیکول بتواند وارد فاز آناژن(تکثیر) شود.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه