تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 مرداد 1395
استفاده از یک چربی شناخته شده برای درمان آلزایمر

  استفاده از یک چربی شناخته شده برای درمان آلزایمر

پرفروش ترین چربی جهان که اغلب به صورت کرم های پوست و یا شامپو استفاده می شود، ممکن است درمانی برای آلزایمر باشد. شکلی طویل از سرامید موم مانند شبه چربی برای کمک به سلول های مغزی(آستروسیت ها) حیاتی است و بدین ترتیب از بقای نورون ها حمایت می کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در این مطالعه جدید که در دانشگاه Augusta انجام پذیرفته است و انستیتو ملی سلامت(NIH) بودجه ای معادل 4 میلیون دلار را برای آن در نظر گرفته است محققین بدنبال راهی برای استفاده از این سرامید مفید برای مقابله با پلاک های مخرب آلزایمر بوده اند.

آستروسیت های مغزی سیلیاها یا مژه هایی در سطح شان دارند که نقش تغذیه کنندگی داشته و تقسیم آن ها را حمایت می کنند. شش سال پیش این محققین دریافتند که این مژه ها بوضوح بوسیله یک چربی پوشیده شده اند که با برخی پروتئین های هنوز ناشناخته برهمکنش می کند تا رشد مژه ها را وساطت کند. در مطالعات بعدی، آن ها دریافتند تنها شکل طویل این چربی که سرامید نام دارد می تواند رشد مژه ها را حمایت کند. اما در این مطالعه محققین دریافتند که عدم وجود این چربی مفید(سرآمید) می تواند منجر به مشکلاتی مانند التهاب های مزمن و بیماریی مانند آلزایمر شود. در مغز سالم، این مژه ها فاکتورهای رشدی را حس می کنند که آستروسیت ها را به حالت خاموش نگه می دارد و در نتیجه‌ آن ها نمی توانند تقسیم شوند و برای این آستروسیت ها تعیین تکلیف می کنند که در جایی باشند که نورون ها به فعال ترین حالت وجود دارند. این حمایت برای نورون ها که خود به صورت مستقیم خونرسانی نمی شوند، بسیار حیاتی است.

در حقیقت، آستروسیت ها نمی توانند به طور همزمان هم تقسیم شوند و هم تغذیه کنند زیرا ماشین مولکولی که برای ایجاد مژه ها نیاز است برای قادر ساختن آن ها به تقسیم نیز مورد نیاز است. زمانی که این آستروسیت ها مژه ها را داشته باشند، تقسیم صورت نمی گیرد و در صورت از دست دادن آن ها و تقسیم شدن، فرایندهای التهابی اتفاق می افتد که بر آیند آن می تواند بیماری مانند آلزایمر باشد. محققین تصور می کنند که دستکاری متابولیسم سرآمید که منجر به تولید سرآمیدهای طویل یا مفید شود، می تواند به مژه زایی مجدد کمک کند و آستروسیت ها را مجددا وارد مرحله خفتگی کند. محققین براین باورند که تصویب بودجه ای با این مقدار می تواند به آن ها کمک کند که دریابند چگونه می توانند از سرآمید مناسب برای درمان بیماری مانند آلزایمر استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه