تاریخ انتشار: جمعه 22 مرداد 1395
به حداقل رساندن صدای پس زمینه در کشت سلول های بنیادی!

  به حداقل رساندن صدای پس زمینه در کشت سلول های بنیادی!

سلول های کشت شده در محیط کشت تنها نیستند: آن ها دائما با سایر سلول ها ارتباط برقرار کرده و سیگنال هایی را از طریق محیط کشت به آن ها می فرستند که آن ها نیز به نوبه خود این سیگنال را به سایر سلول ها منتقل می کنند. زمانی که هزاران سلول در یک ظرف کشت باشد، در هر دقیقه صدها هزار سیگنال وجود خواهد داشت که برای شنیده شدن(دریافت) در رقابت با یکدیگر هستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، محققین سعی در هدایت تمایز سلول ها به سمتی دارند که بتواند سودمند باشد و در این راستا از فاکتورهای اگزوژن استفاده می کنند تا بتوانند بر سیگنال های موجود بین سلول ها غلبه کنند. این فاکتورهای رشد غالبا در غلظت های خاص به محیط سلول ها اضافه می شوند و مسیرهای سلولی خاصی را فعال می کنند تا نتیجه دلخواه حاصل شود و در این میان روی تمایز سلول های بنیادی نیز کنترل وجود داشته باشد. با تمام این اوصاف، سیگنال های طبیعی موجود هنوز تا حدی باقی هستند و این امر گاها منجر به فعال شدن مسیرهایی می شود که در روند تمایزی مورد نظر دلخواه نیستند.

این ترشح غیر قابل توقف بوسیله سلول ها در کشت، منجر به این می شود که تعیین گیرنده واقعی فاکتورهای اگزوژن برای رسیدن به یک فنوتیپ خاص با مشکل مواجه شود، و این امر در مورد سلول هایی که رشد سریعی دارند بیشتر نمود دارد. اما محققین دانشگاه MIT به تازگی گزارشی داشته اند که چگونه می توان با استفاده از یک سیستم میکروفلوئیدیک برای کشت سلول های بنیادی جنینی تحت جریان مایع مداوم( شناخته شده به عنوان پرفیوژن)، این فاکتورهای ترشح شده را قبل از انتقال به سایر سلول ها برداشت. آن ها از این سیستم برای بررسی تاثیر این فاکتورها روی سلول های بنیادی استفاده کرده اند.

مطالعات نشان داده اند که می توان با اضافه کردن فاکتورهای LIF‌و BMP4 به محیط کشتی سلول های بنیادی جنینی، آن ها را به صورت نامحدود و همیشگی به صورت بنیادینه حفظ کرد و این سلول ها به طور دائم به خودنوزایی می پردازند. اما استفاده از این سیستم میکروفلوئیدیک پرفیوژن نشان داد که زمانی که محیط کشت در حضور  LIF‌و BMP4 به صورت دینامیک(پرفیوژن) در آيد، این سلول ها خودنوزایی شان را از دست می دهند. این نشان می دهد که در واقع این دو فاکتور به تنهایی برای حفظ سلول های بنیادی جنینی کافی نیستند. آن ها دریافتند که سلول ها در حضور LIF‌و BMP4 و فاکتورهایی که به صورت پس زمینه به صورت طبیعی وجود دارند، وارد یک مرحله ابتدایی تر از بنیادینگی می شوند. محققین این پروتئین های پس زمینه را ماتریکس خارج سلولی می دانند که  تا حدی مسئول این تغییرات است. با نشان دادن این که این سیستم میکروفلوئیدیک پرفیوژن می تواند برای نشان دادن اختصاصی بودن فاکتورهای رشد و رسیدن به فنوتیپ های خاص استفاده شود، از آن می تواند برای تعیین سیگنال های مترشحه بوسیله سلول های سرطانی که برای متاستاز و رشد نیز مورد نیاز هستند استفاده کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه