تاریخ انتشار: پنجشنبه 04 شهریور 1395
سلول های بنیادی عصبی سرنوشت خودشان را کنترل می کنند

  سلول های بنیادی عصبی سرنوشت خودشان را کنترل می کنند

امروزه، کاملا مشخص شده است که تمایز سلول های بنیادی عصبی به محیطی که آن ها در آن جای گرفته اند نیز بستگی دارد. در مطالعه ای جدید گروهی از محققین دانشگاه بازل برای اولین بار مکانیسمی را توصیف کرده اند که به موجب آن سلول های بنیادی عصبی هیپوکامپی سرنوشت خودشان را از طریق پروتئین Drosha تنظیم می کنند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، سلول های بنیادی فاکتورهای موجود در نیچ یا ریز محیط شان را دریافت و تفسیر می کنند و بر مبنای آن ها متحمل تمایز به نوع خاصی از سلول ها می شوند. در مغز بزرگسالان، هیپوکامپ مسئول فرایندهایی مانند حافظه است و می تواند تحت تاثیر بیماری هایی مانند زوال عقل، افسردگی و صرع قرار گیرد. عملکرد هیپوکامپ بر انواع سلول های مختلف بنا نهاده شده است که طی زندگی فرد از سلول های بنیادی عصبی مشتق می شوند. سلول های بنیادی عصبی می توانند نورون ها، آستروسیت ها و اولیگودندروسیت ها را بوجود آورند. اما چگونه؟

محققین دانشگاه بازل دریافته اند که سرنوشت سلول های بنیادی ناحیه هیپوکامپ تنها بوسیله نیچ آن ها تعیین نمی شود و به مکانیسم های درون سلولی نیز بستگی دارد. آن ها نشان داده اند که آنزیم Drosha نقش مهمی در این مکانیسم به عهده دارد و mRNAی مربوط به NFIB را در سلول های بنیادی هیپوکامپ بالغین تجزیه می کند و بیان این فاکتور رونویسی مورد نیاز برای تمایز اولیگودندروسیتی را مهار می کند و در نتیجه تکوین آن ها بلوک شده و این سلول ها بیشتر متمایل به تمایز به نورون ها پیدا می کنند. این اولین بار است که محققین نشان می دهند که مکانیسم های درون سلولی سرنوشت سلول های بنیادی را تنظیم می کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه