تاریخ انتشار: چهارشنبه 10 شهریور 1395
در برخی موارد ژنتیکی میکروسفالی، سلول های بنیادی قادر به شروع تقسیم نیستند

  در برخی موارد ژنتیکی میکروسفالی، سلول های بنیادی قادر به شروع تقسیم نیستند

در برخی موارد شدید و ژنتیکی میکروسفالی، سلول های بنیادی در مغز قادر به تقسیم نیستند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، در مطالعه ای جدید در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا محققین سرنخ های مهمی را برای درک این که چگونه ویروس زیکا تکوین مغز را تحت تاثیر قرار می دهد ارائه کرده اند.

در چند ماه گذشته در نتیجه شیوع ویروس زیکا، نگرانی هایی در مورد شیوع میکروسفالی اپیدمیک در سطح جهان بروز کرده است. در این بیماری که تکوین مغز تحت تاثیر قرار می گیرد، شمار قابل توجهی از نورون های مغزی از بین رفته و یا تکوین نمی یابند و این امر منجر به کاهش اندازه مغز می شود. موتاسیون در شماری از ژن های انسانی در رخ دادن این بیماری تاثیرگذار است و مطالعات گذشته نشان داده اند موتاسیون در ژن هایی مانند NDE1 منجر به اشکال شدید میکروسفالی می شود. در این مطالعه جدید محققین دانشگاه کلمبیا دریافته اند که تداخل با بیان NDE1 شدیدا تکثیر سلول های بنیادی در تکوین مغز رت ها را مهار می کند. این سلول های بنیادی که آن ها را پیش سازهای گلیالی شعاعی(RGPs) نیز می نامند طی فرایند تکوین مغز که هفته ها و ماه ها طول می کشد، تکثیرهای سریع و مکرری را انجام می دهند.

سایر ژن هایی که تاکنون نقش شان در ایجاد میکروسفالی و اختلال در تکثیر پیش سازهای گلیالی شعاعی مشخص شده است معمولا در اواسط تقسیم دچار مشکل می شوند اما این مطالعه نشان داده است که NDE1 در همان ابتدای تقسیم مانع از انجام تقسیم بوسیله این سلول ها می شود و این امر نشان می دهد که چرا باید شدیدترین شکل میکروسفالی را به این ژن نسبت داد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه