تاریخ انتشار: شنبه 13 شهریور 1395
تکثیر سلول های بنیادی خطر سرطان را در اندام های مختلف بالا می برد

  تکثیر سلول های بنیادی خطر سرطان را در اندام های مختلف بالا می برد

این ایده که سلول های بنیادی به عنوان سلول هایی با قابلیت تکثیر و ترمیم ممکن است تعیین کننده اصلی در احتمال خطر ابتلا به سرطان باشند، در بین جامعه علمی با شک و تردیدهایی همراه است و برخی از محققین عقیده دارند که مواد سرطان زای محیطی نقش مهمتری در ابتلا به سرطان دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، تیمی از محققین در دانشگاه کمبریج و بیمارستان کودکان St.Jude یک مطالعه سیستمیک و وسیع را ترتیب داده اند که مشارکت سلول های بنیادی در شروع سرطان در اندام های مختلف موش را ثابت می کند. وقوع شانسی موتاسیون های تصادفی در DNAسلولی نقش مهمی را در تولید سرطان بازی می کند اما آیا این امر تنها در سلول های خاصی مانند سلول های بنیادی اتفاق می افتد و در  این میان نقش مواد سرطان زا یا کارسینوژن های محیطی چیست؟

محققین از یک مارکر مولکولی خاص به نام Prom1 برای نشان دادن فعالیت سلول ها در اندام های مختلف در سراسر زندگی موش استفاده کردند. در برخی از اندام ها سلول های Prom1+ سلول های بالغ تقسیم نشونده ای بودند که قادر به ترمیم و بازسازی اندام نبودند اما در برخی از اندام ها این سلول ها، سلول های بنیادی بسیار فعالی بودند. بدنبال ردیابی این سلول های Prom1+ در همه اندام های موشی در تمام طول زندگی حیوان، آن ها دریافتند که در کدام اندام ها این سلول ها از نظر تقسیم شدیدا فعال هستند.مطالعه بیشتر نشان داد که عملکرد سلول های بنیادی برای تولید سرطان ضروری است و آسیب به بافتی مانند کبد نیز می تواند منجر به بیدار شدن سلول های بنیادی و وادار کردن آن ها به تقسیم  شود که این امر احتمال سرطان را بالا می برد. در مجموع محققین تصور می کنند که منشا سرطان را می توان در موتاسیون های DNA، عملکرد سلول های بنیادی و آسیب بافتی دانست. هم چنین این محققین نشان داده اند که سلول های بنیادی در جانوران نوزاد در مقایسه با جانور بالغ کمتر متحمل تغییر شکل های بدخیم می شوند که پیشنهاد می کند که سلول های بنیادی در نوزادان ذاتا به تشکیل تومور مقاوم است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه