تاریخ انتشار: شنبه 13 شهریور 1395
سلول های بنیادی می توانند بر علل اصلی نابینایی غلبه کنند

  سلول های بنیادی می توانند بر علل اصلی نابینایی غلبه کنند

محققین با استفاده از مولکولی که به عنوان مارکر سلول های بنیادی لیمبال عمل می کند، راهی را برای تقویت رشد مجدد بافت قرنیه برای احیای بینایی یافته اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، مطالعه ای در انستیتو چشم وابسته به هاروارد صورت گرفته است که می تواند به بیمارانی که به دلیل سوختگی یا برخورد با مواد شیمیایی و بیماری های چشمی، نابینایی شان را از دست داده اند کمک کند. سلول های بنیادی لیمبال در اپی تلیوم قاعده ای لیمبال چشم یا لیمبوس قرار دارند و به نگهداری و بازسازی بافت قرنیه کمک می کنند. از دست رفتن این سلول های به دلیل آسیب یا بیماری یکی از دلایل اصلی نابینایی است. در گذشته، بافت یا پیوندهای سلولی برای کمک به بازسازی قرنیه استفاده می شدند اما مشخص نبود که آیا سلول های بنیادی لیمبال واقعی در این گرافت ها وجود دارند یا خیر یا در صورت وجود داشتن چه تعداد از این سلول ها باید وجود داشته باشد تا نتایج مناسبی به دست آید.

در این مطالعه محققین توانسته اند از یک آنتی بادی برای تشخیص مارکر مولکولی ABCB5 روی سلول های بنیادی لیمبال استفاده کنند. سلول های بنیادی لیمبال بسیار نادرند و موفقیت پیوند کاملا به وجود این سلول های نادر بستگی دارد. در این مطالعه آن ها کشف کردند که ABCB5 در سلول های پیش ساز بافتی در پوست انسان و روده تولید می شود و در ادامه در مطالعات موشی آن ها مشاهده کردند که ABCB5 در سلول های بنیادی لیمبال نیز وجود دارد و برای حفظ و بقای آن ها و تکوین و ترمیم قرنیه ضروری است. موش های  فاقد ژن دارای عملکرد ABCB5 سلول های بنیادی لیمبال شان را از دست می دهند و قرنیه آن ها نیز بعد از آسیب به سختی ترمیم می شود. محققین درصدد هستند که با همکاری کمپانی های دارویی به تکوین آنتی بادی ABCB5 با درجه بالینی بپردازند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه