تاریخ انتشار: دوشنبه 18 دی 1391
تبدیل سلول های آسیب دیده قلب به سلول های سالم

  تبدیل سلول های آسیب دیده قلب به سلول های سالم

بر اساس گزارشی که اخیرا ازسوی پژوهشگران آمریکایی منتشر شده است ،آنها توانسته اند عملکرد قلب دچار ضایعه بافتی را در رت ها با انتقال یک مجموعه ژنی بهبود بخشند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان، در سکته قلبی ، سلول های  ماهیچه قلبی از بین می روند که به علت ضعیف شدن قلب در نهایت به از کار افتادن آن خواهد انجامید. با تغییر این سلول های آسیب دیده به سلول های ماهیچه قلبی، قلب تقویت خواهد شد. برای رسیدن به این هدف ،گروهی از محققان در Weill Cornell Medical College به سرپرستی دکتر Rosengart  از ژن درمانی سود جسته اند.
آنها در مرحله اول،  ژنی به نامVEGE(vascular endothelial growth factor)  و پس از سه هفته یک(cocktail)  یا مجموعه ژنی به نام GMT که حاوی سه ژن به نام های Gata-4، Mef2cوTbx5 است را به قلب رت ها منتقل کرده اند. سه ژن اخیر عوامل رونویسی هستند.
طبق یافته های این گروه با توجه به مقدار خون پمپ شده توسط قلب به عنوان شاخص عملکرد آن پس از این ژن درمانی، نتیجه بسیار رضایت بخش بوده است.
آنهانتایج استفاده از GMT  به تنهایی و همرا با VEGE را با هم مقایسه کرده و چهار برابر بهبودی را در حالت دوم گزارش کرده اند.
گرچه از تمایز سلول های پر توان القایی  نیز می توان سلول های مورد نیاز بدن را تامین کرد اما نمی توان توانایی ایجادسرطان توسط این سلول ها را نادیده گرفت. بنابراین ژن درمانی مذکور می تواند برای بیمارانی که دچار حمله قلبی شده اند امید بخش باشد هرچند اعضای گروه تاکید دارند که مطالعات بیشتری  بر روی تاثیر VEGEباید انجام شود. گام بعدی این محققان مطالعه بر روی  شرایط تولید رگ های خونی تازه برای گردش خون در سلول های جدید است. 
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه