تاریخ انتشار: چهارشنبه 17 شهریور 1395
یافتن راهی جدید برای شناسایی و هدف قرار دادن پیری بدخیم در لوکمیا

  یافتن راهی جدید برای شناسایی و هدف قرار دادن پیری بدخیم در لوکمیا

محققین در مدرسه پزشکی دانشگاه کالیفرنیا، بیومارکرهای مبتنی بر RNA را شناسایی کرده اند که می توانند بین سلول های بنیادی خون ساز طبیعی و پیر و سلول های بنیادی لوکمیایی در لوکمیای میلوئید حاد وجه تمایز قایل شوند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، یافته های این مطالعه می تواند راه جدیدی را برای پیش بینی عود زودهنگام لوکمیا و شناسایی اهداف بالقوه برای تکوین داروهای جدید ارائه دهد.

لوکمیای میلوئید حاد ثانویه به دنبال یک بیماری بدخین مزمن یا درمان مربوط به سایر سرطان ها اتفاق می افتد و متعاقب آن، بیماران در سنین بالا(معمولا 60 سال به بالا) مبتلا به این بیماری تشخیص داده می شوند. در واقع پیری یک ریسک فاکتور کلیدی برای این لوکمیای میلوئید حاد ثانویه محسوب می شود زیرا با گذشت زمان، موتاسیون های DNA در سلول های بنیادی خونساز تجمع پیدا می کنند و تغییراتی در سایر مولکول های که دستورالعمل های DNA را به صورت عملی در می آورند(تولید RNA و پروتئین) ایجاد می کنند. با استفاده از یک تکنولوژی غربالگری ژنتیکی حساس، محققین واریته های پردازش RNAی منحصربفردی را شناسایی کرده اند که سلول های بنیادی طبیعی و پیر را از سلول های بنیادی غیرطبیعی و بدخیم تفکیک می کند. این مشخصه های پردازش می تواند به طور بالقوه ای به عنوان بیومارکرهای بالینی برای تشخیص سلول های بنیادی خونی که نشانه هایی از پیری اولیه یا لوکمیا را نشان می دهند استفاده شود. هم چنین می توان از آن برای مونیتور کردن پاسخ های بیماران به درمان استفاده کرد. درمان های موجود برای لوکمیای میلوئید حاد در ریشه کن کردن سلول های بنیادی لوکیمایی که مسئول عود مجدد بیماری هستند ناتوان هستند. یافته های این مطالعه نشان می دهد که پردازش RNA یک جایگاه و زمان مناسب برای آسیب پذیری های درمانی منحصربفرد برای لوکمیای میلوئید حاد می باشد و درمان هایی که پردازش RNA را هدف قرار می دهد می توانند راهی بالقوه و انتخابی برای پاکسازی سلول های بنیادی لوکمیایی و ممانعت از عود سرطان باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه