تاریخ انتشار: شنبه 20 شهریور 1395
چرا افراد دارای گروه خونی نوع O احتمال بیشتری وجود دارد که به وبا مبتلا شوند!

  چرا افراد دارای گروه خونی نوع O احتمال بیشتری وجود دارد که به وبا مبتلا شوند!

افراد دارای گروه خونی O‌در مقایسه با سایر افراد به میزان بیشتری به وبا مبتلا می شوند. در مطالعه ای جدید در دانشگاه واشنگتن محققین دلیل این امر را توضیح داده اند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، آمارها نشان می دهد که سالانه بین سه تا پنج میلیون نفر در سراسر دنیا به وبا مبتلا می شوند که این امر مرگ 100 تا 120 هزار نفر را در پی دارد. دلیل این بیماری، باکتری به نام ویبریو کلرا است که سلول های روده کوچگ را آلوده می کند.

محققین دریافته اند که در افراد دارای گروه خونیO، سم وبا یک مولکول سیگنالینگ کلیدی را در سلول های روده ای به صورت بیش فعال در می آورد. سطح بالای این مولکول سیگنالینگ منجر به ترشح الکترولیت ها، آب و در نهایت اسهال شدید می شود. وبا با ایجاد اسهال های شدید می تواند بدن فرد را بی آب یا دهیدراته کرده، منجر به شوک و در نهایت مرگ شود. برای دریافتن این مطلب که سم وبا چه اثراتی روی سلول های روده ای افراد با گروه های خونی مختلف می گذارد، آن ها از سلول های بنیادی اپی تلیالی روده ای استفاده کردند که آن ها را انتروئید می نامند که در شرایط آزمایشگاهی رشد کرده و به سلول های روده ای بالغ تمایز می یابند. به عنوان بخشی از مطالعه آن ها چهار گروه از انتروئیدها را با سم وبا تست کردند. دو گروه از آن ها از افراد دارای گروه خونی A‌ و دو گروه از آن ها از افراد دارای گروه خونی O‌گرفته شده بود. همان طور که گفته شد آن ها با سم وبا تست شدند و میزان مولکول سیگنالینگ کلیدی درون سلولی شان اندازه گیری شد.آن ها دریافتند که میزان این مولکول سیگنالینگ در افراد دارای گروه خونی O‌در مقایسه با A، بیش از دو برابر بود که حاکی از این است که افراد با گروه خونی O که در معرض سم وبا قرار بگیرند از اسهال شدیدتری رنج خواهند برد. هر چند گزارشات منتشر شده از این مطالعه به اسم مولکول سیگنالینگ مورد نظر اشاره نداشته است اما آنچه مشخص است این است که انتروئیدها یا کلاسترهای سلول های بنیادی روده ای که در سال های اخیر تولید شده اند می توانند ابزار بسیار مهم و مفیدی برای بیماری های عفونی روده ای باشند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه