تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 دی 1391
رمز ژنتیکی بیماری بهجت در امتداد جاده ابریشم

  رمز ژنتیکی بیماری بهجت در امتداد جاده ابریشم

محققان 4 منطقه در ژنوم انسان که در ارتباط با بیماری بهجت می باشد شناسایی کرده اند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش  بنیان به نقل از مدیکال اکسپرس ، این بیماری دردناک و بالقوه خطرناک عمدتا در افرادی که اجداد آنها در امتداد جاده ابریشم می زیسته اند دیده میشود.از علائم شایع این بیماری میتوان به درد ناحیه دهان ، ناحیه تناسلی و التهاب چشم اشاره کرد که گاهی می تواند منجر به کوری شود. از عوامل ژنتیکی مرتبط با بیماری بهجت ژن لوکسیت انسانی HLA B-51 می باشد که محققان در حدود 40 سال پیش ازارتباط آن با این بیماری آگاه بودند.
تیم پژوهشی دکتر Dan Kastner  4 جایگاه خاص دیگر در کروموزوم را که بااین بیماری در ارتباط است را یافته اند. هر یک از 4 منطقه ژن شناسایی شده در حال حاضر به عنوان عاملی که در تعدیل سیستم ایمنی نقش دارند شناخته میشوند. این 4 منطقه عبارتند از:
 1- ژن ERAP1 که در ارتباط با HLA B-51  عمل می کند باعث ایجاد پاسخ های التهابی میشود .
2- ژن CCR1 که عمکرد معیوب پروتیئن ها کد شده توسط این ژن یک پاسخ التهابی مداوم ایجاد می شود.
3- گونه های مختلف ژن KLRC4 که در ارتباط به یک فرم نادر خانوادگی بیماری بهجت میباشد.
4- ژن  STAT4 که ریسک بیماری های خود ایمنی را بالا می برد .
به گفته دکتر Dan Kastner   مدیر علمی پژوهشی موسسه تحقیقات ژنوم انسانی ، مطالعات حاضر  نشان دهنده یک پیشرفت مهم است زیرا به طور چشمگیری طیف جایگاه های ژنتیکی مرتبط با بیماری بهجت را گسترش داده است. این یافته های ژنتیکی اخیر ارتباط بیماری بهجت با بیماری های دیگر و درنتیجه کشف روش های درمانی جدید برای این بیماری رافراهم میکند.
گفتنی است بيماري بهجت يك بيماري سیستم ایمنی بدن عليه بدن است كه در كشورهاي مسير جاده ابريشم مانند چين، تركمنستان، تركيه، عراق و ايران ديده مي‌شود بهجت جزو بيماري‌هاي نادر است و ضریب آن در افراد یک در 10 هزار است.
 
پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه