تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 شهریور 1395
یک فاکتور برای تبدیل سلول های بنیادی بالغ به سلول های بنیادی پرتوان کافی است

  یک فاکتور برای تبدیل سلول های بنیادی بالغ به سلول های بنیادی پرتوان کافی است

بر خلاف آن چه محققین در سراسر دنیا تصور می کنند تنها یک فاکتور(نه چهار فاکتور) برای تبدیل کردن سلول های بنیادی بالغ به سلول های بنیادی جنینی کافی است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از stem-cells-news، دکتر هانس شولر و همکارانش در انستیتو ماکس پلانک برای اولین بار نشان داده اند که سلول های بنیادی عصبی مشتق از موش بالغ را می توان تنها با اضافه کردن یک فاکتور، به سلول هایی با ویژگی سلول های بنیادی جنینی تبدیل کرد. این فاکتور رونویسی یا ژن فعالیت سایر ژن ها را نیز تنظیم می کند.

در سال 2006 بود که یاماناکا در دانشگاه کیوتو نشان داد که می توان با اضافه کردن چهار فاکتور رونویسی Oct4، Sox2، Klf4 و c-Myc به سلول های بالغ پوستی آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs) تبدیل می کند که ویژگی هایی مشابه سلول های بنیادی جنینی دارند. اینک شولر و همکارانش نشان داده اند که تنها اضافه کردن Oct4 به سلول های بنیادی عصبی موش بالغ می تواند آن ها را به سلول های iPS تبدیل کند. این سلول ها قابلیت تمایز به هر سه لایه جنینی(اکتودرم، اندودرم و مزودرم) را دارند و در صورتی که به زیر پوست موش تزریق شوند می توانند تراتوما تشکیل دهند. این مطالعه نشان داده است که در صورتی که بتوانیم Oct4 را به صورت غیر ویروسی به این سلول های بنیادی عصبی وارد کنیم می توانیم سلول های بنیادی پرتوانی را تولید کنیم که قابلیت استفاده در سلول درمانی ها را خواهند داشت.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه