تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 23 شهریور 1395
پیوند سلول های بنیادی جفت انسانی اختلالات دیابتی را در رت ها بهبود می بخشد

  پیوند سلول های بنیادی جفت انسانی اختلالات دیابتی را در رت ها بهبود می بخشد

در تلاش برای تعیین این امر که آيا سلول درمانی می تواند مشکلی به نام "پای دیابتی" که ناشی از جریان خون ضعیف در افراد دیابتی است را حل کند یا خیر، محققین چینی دریافته اند که پیوند سلول های بنیادی جفت انسانی به مدل های رتی می تواند این مشکل را حل کند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalnewstoday، در این مطالعه آن ها سلول های بنیادی مشتق از جفت انسانی را به رت های مدل برای دیابت پیوند کردند و مشاهده کردند که رشد عروق خونی آن ها افزایش یافت، جریان خون در آن ها بهبود یافت و در نهایت این که این سلول درمانی مانع از بروز مشکلی به نام ایسکمی حیاتی اندام حرکتی(CLI) شد که وضعیتی است که منجر به ایجاد عارضه "پای دیابتی" شده و در نهایت بیمار مجبور به قطع عضو می شود.

ایسکمی حیاتی اندام حرکتی(CLI) مرحله ای پیشرفته از بیماری شریان محیطی است که با انسداد شریان ها و کاهش جریان خون مشخص می شود. این عارضه با نرخ بالای مرگ و میر همراه است و بیماران را در معرض قطع عضو قرار می دهد. مطالعات مختلف نشان داده است که سلول های بنیادی مزانشیمی کاندیدای ایده آلی برای پیوند و سلول درمانی هستند زیرا هم ویژگی رگزایی و هم ویژگی تعدیل کنندگی ایمنی را دارد هستند و در نتیجه می توان از این ویژگی های این سلول ها برای ایسکمی حیاتی اندام حرکتی استفاده کرد.

در این مطالعه جفت انسانی با موافقت مادری که متحمل سزارین شده بود گرفته شده، سلول های بنیادی آن استخراج شد. این سلول های بنیادی به رتی که با استفاده از جراحی برای ایسکمی حیاتی اندام حرکتی(CLI) مدل شده بود تزریق شده و در زمان های مختلف بعد از پیوند مورد ردیابی قرار گرفتند. محققین مشاهده کردند که تعداد سلول های بنیادی با گذشت زمان به میزان زیادی کاهش می یابد اما تعداد کمی از سلول های به سلول های رگی تمایز می یابند. این سلول ها قادر به ترشح سیتوکین ها بودند. به نظر می رسد که این سیتوکین ترشح شده بوسیله سلول های بنیادی مزانشیمی، سلول های اندوتلیالی را جذب می کند و این سلول ها در ساخت بافت عروقی جدید و هم چنین مهار التهاب مشارکت می کنند. در مجموع به نظر می رسد که سلول های بنیادی مزانشیمی می تواند روشی ساده، مطمئن و موثر را از نظر درمانی برای حل معضل ایسکمی حیاتی اندام حرکتی فراهم آورند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه