تاریخ انتشار: پنجشنبه 25 شهریور 1395
بهبود فرایند ترمیم با جوان نگه داشتن سلول های بنیادی عضلانی

  بهبود فرایند ترمیم با جوان نگه داشتن سلول های بنیادی عضلانی

محققین به دنبال راه های جدید برای مبارزه با بیماری های مختلف مانند آرتریت و استئوآرتریت هستند و در این راستا به دنبال مکانیسم های مولکولی هستند که به موجب آن ها سلول های بنیادی به صورت جوان تر باقی می مانند و در نتیجه می توان از آن ها در درمان این بیماری ها استفاده کرد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، کنترل و به تاخیر انداختن تکوین سلول های بنیادی مزانشیمی یکی از اهداف همیشگی سلول های بنیادی بوده است. هم چنین پزشکان و محققین همواره به دنبال این بوده اند که پیش از این که سلول های بنیادی مانند سلول های بنیادی عضلانی را مورد استفاده قرار دهند و این سلول ها وارد فاز تمایزی شوند. به نوعی آن ها را تکثیر کنند. یکی از مشکلات بزرگ کار کردن با این سلول ها این است که این سلول ها خیلی سریع تمایز می یابند و این خیلی سریع تر از آن صورت می گیرد که آن ها بتوانند اثر درمانی خود را انجام دهند و مفید واقع شوند. اما چگونه می توان تعداد این سلول ها را افزایش داد و تکوین این سلول ها به استخوان، غضروف، عضله و چربی را به تاخیر انداخت.

محققین در مرکز تحقیقات همیلتون در مطالعات موشی نشان داده اند که مولکول Notch که نقش مهم و تاثیر گذاری روی تبدیل سلول های بنیادی به سیستم خونی و عصبی دارد، فاکتوری کلیدی در تکوین سلول های بنیادی مزانشیمی نیز محسوب می شود که کسر کوچکی از سلول های مغز استخوان و سایر بافت ها هستند. ان ها نشان داده اند که Notch مانع از بلوغ سلول های بنیادی می شود. زمانی که محققین مسیر Notch را فعال کردند، سلول های بنیادی مسیر تکوینی معمولی را در پیش نگرفتند و در مرحله نابالغ باقی مانند و به جای تمایز، تکثیر بیشتر انجام دادند. آن ها دریافته اند که Notch از طریق مولکولی به نام RBPJ-kappa در سلول های بنیادی مزانشیمی عمل می کند. با توجه به آن چه گفته شد، به نظر می رسد که می توان با فعال سازی و دستکاری مناسب مسیر Notch، سلول های بنیادی مناسب و در نتیجه مواد اولیه کافی برای تولید سلول های غضروفی و استخوانی مناسب برای درمان بیماری هایی مانند آرتروز، استئوآرتریت و استئوپورز را فراهم کرد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه