تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 19 دی 1391
داروی دیابت متفاوت از آنچه تصور می شد عمل می کند

  داروی دیابت متفاوت از آنچه تصور می شد عمل می کند

محققان دریافتند داروی دیابت متفورمین توانایی هورمون گلوکاگون کبدی را درتولید یک مولکول پیام رسان مهم سرکوب می کند.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress.com ، یک تیم، به رهبری دکتر Morris J. Birnbaum، از دانشگاه پنسیلوانیا نشان دادند که داروی دیابت متفورمین با روش متفاوتی از آنچه تصور می شد عمل می کند. تحقیقات آنها در موش ها نشان داد که متفورمین توانایی هورمون گلوکاگون کبدی را درتولید یک مولکول پیام رسان مهم سرکوب می کند. یافته های آنها این هفته در Nature منتشرخواهد شد.
ناتوانی انسولین برای حفظ خروجی گلوکز درکبد ، یک عامل عمده درافزایش قند خون و دیابت نوع 2 و بیماری های دیگر ناشی از مقاومت به انسولین است.
Birnbaum می گوید: "به طور کلی، متفورمین باعث کاهش قند خون با کاهش تولید گلوکزدرکبد می شود، "اما ما واقعا نمی دانستیم که چگونه این دارو عمل می کند.
با وجود موفقیت متفورمین، مکانیسم عمل اثر آن ناشناخته باقی مانده است. حدود یک دهه پیش، محققان نشان دادند که متفورمین سنتز قند را با فعال کردن آنزیم  پروتئین کیناز وابسته به AMP (AMPK) کاهش می دهد. اما این تصور توسط آزمایش های ژنتیکی انجام شده در سال 2010 توسط محققان این مطالعه به چالش کشیده شده است. 
Marc Foretz  و Benoit Viollet   از دانشگاه Paris Descartes ، پاریس، نشان دادند که کبد موش ها بدون حضورAMPK نیزهنوز به متفورمین پاسخ می دهد که این اثبات می کند سطح گلوکز خون توسط فرایندی مجزا ازمسیر AMPK کنترل می شود.
این تیم می دانست زمانی که غذا یی مصرف نشود، قند خون کاهش می یابد و گلوکاگون از پانکراس ترشح شده به کبد پیام می دهد، گلوکزتولید کند. سپس آنان خواستند بدانند آیا متفورمین با توقف آبشار گلوکاگون کار می کند.
آنها مکانیزم جدیدی را توصیف کردند که متفورمین مخالف گلوکاگون عمل می کند، در نتیجه سبب کاهش سطح قند خون ناشتا می شود. این تیم نشان داد که متفورمین منجر به تجمع AMP درموش شده که باعث مهار آنزیمی به نام آدنیلات سیکلاز و در نتیجه کاهش سطح AMP حلقوی و فعالیت پروتئین کینازو در نهایت مسدود کردن مسیرخروجی گلوکز وابسته به گلوکاگون از سلول های کبدی می شود.
Birnbaum و همکارانش با دانستن این عملکرد جدید متفورمین، گمان می کنند که آدنیلات سیکلاز می تواند یک هدف دارویی جدید برای تقلید مسیری شود که طی آن توسط متفورمین مهار می شود. این روش جدید می تواند از عوارض جانبی که دربسیاری از مردم با مصرف متفورمین بروز می کند، جلوگیری کرده و شاید حتی درمانی برای آن دسته از بیماران مقاوم به متفورمین باشد.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه