تاریخ انتشار: دوشنبه 05 مهر 1395
استفاده از سلول های بنیادی برای درمان آرتریت

  استفاده از سلول های بنیادی برای درمان آرتریت

بیش از 30 میلیون آمریکایی از آرتریت های دردناک در مفاصل شان رنج می برند(استئوآرتریت). شایع ترین مشکل در این عارضه درد زانوها است که به دلیل تخریب غضروف اتفاق می افتد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، از آن جایی که زانوهای ما بیشتر وزن بدن ما را تحمل می کند، فرسوده شدن غضروف در این ناحیه امر عجیبی نیست و فرسایش زیاد این غضروف پوشاننده استخوان می تواند دلیل دردهای زانویی شدید باشد. در حال حاضر تنها راه حل جایگزینی تمام مفصل با بخش های فلزی و پلاستیکی است و آن هم در صورتی است که تمام آسیب در یک ناحیه باشد. اما بازهم گاهی بیماران اعصاب این نواحی را از دست می دهند و پلاستیک نیز با گذشت زمان تجزیه می شود و حرکت محدود می شود.

در مطالعه ای جدید دکتر جان ژیوک و همکارانش دریافته اند که چربی خود بیماران می تواند راه حلی برای این مشکل باشد. آن ها می گویند که می توان با قطعه از چربی با اندازه کوچکتر از توپ گلف ده ها میلیون سلول بنیادی برای درمان بدست آورد. چربی با روشی مشابه لیپوساکشن برداشته شده، سلول های بنیادی آن استخراج شد و روی داربست مخصوصی کشت داده شد. آن ها از تصویر برداری سه بعدی و سی تی اسکن برای خلق ساختار استخوانی بسیار مشابه با شرایط بیمار استفاده کردند. اگر این داربست در کنار سطح غضروف قرار گیرد، سلول هایی که در نزدیکی آن قرار دارند سیگنال هایی به آن می فرستند که این سیگنال ها سلول های بنیادی را به غضروف تبدیل می کنند. محققین این داربست های کوچک را در کنار بخش آسیب دیده زانو قرار دادند و بعد از یکی دو ماه بافت غضروفی شکل گرفت که کیفیتی مشابه با بافت طبیعی داشت. مدت زمان ریکاوری بوسیله این روش مشابه فرایندهای تعویض مفصلی است اما رد به جای مانده بعد از جراحی به مراتب کوچکتر است. برای کاربردی شدن این فرایند هنوز راه زیادی در پیش است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه