تاریخ انتشار: چهارشنبه 20 دی 1391
 افراد چاق بیشتر به آسم مبتلا می شوند
بیماریی دیگر در کمین افراد چاق؛

  افراد چاق بیشتر به آسم مبتلا می شوند

یک مطالعه جدید توسط مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا (CUMC) نشان داد که لپتین هورمونی که نقش کلیدی در متابولیسم انرژی ، باروری و تراکم استخوان دارد در تنظیم قطر راه های هوایی نیز موثر است.این یافته ها میتواند توضیح دهد که چرا افراد چاق در معرض ابتلا به آسم هستند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان وبه نقل از medicalxpress،  دکتر  Gerard Karsenty استاد دانشگاه علوم پزشکی کلمبیا در این باره گفت: مشاهدات بالینی اولیه ما نشان می دهد که هردو عامل چاقی و لاغری  می تواند منجر به آسم شود.این مشاهدات ما را به این موضوع مشکوک کرد که احتمالا یک سیگنال به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از سلول های چربی بر ریه تاثیر می گذارد که محتمل ترین نامزد لپتین می باشد.  پروتئینی است که توسط سلول های چربی ساخته شده و در جریان خون به گردش در می آید و حتی به مغز سفر می کند.

شواهد گسترده نشان می دهد که چاقی می تواند باعث تنگی راه های هوایی و انقباض برونشها شود.همچنین چاق شدن افراد مبتلا به آسم باعث تشدید اختلال تنقس در آنها می شود.دانشمندان از طریق مطالعاتی که بر روی موش ها انجام دادند نشان دادند که بالا یا پایین بودن غیر طبیعی وزن بدن و توده چربی در انقباض برونش ها و کاهش عملکرد ریه موثر است. همچنین آنها نشان دادند که لپتین قطر راه های هوایی را به طور مستقل از تنظیم اشتها افزایش می دهد.لپتین راه های هوایی را با کاهش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک تحت تاثیر قرار می دهد.محققان همچنین نشان دادندکه تنظیم راههای هوایی بدون در نظر گرفتن التهاب در برونش رخ می دهد.

محققان برای تعیین اینکه آیا این یافته ها ممکن است در درمان آسم موثر باشد یا نه دو آزمایش انجام دادند. در یکی از آنها موش های چاق مبتلا به آسم یک ماده افزایش دهنده التهاب ریه دریافت کردند و برای مدت 4 روز از طریق کانال مغزی لپتین دریافت کردند دکتر Karsenty درباره این آزمایش گفت : هیچ تاثیری در التهاب دیده نشد اما قطر راه های هوایی و عملکرد ریه کاملا طبیعی بود و این نشان می دهد که حد اقل در موش میتوان آسم مرتبط با چاقی را بدون تاثیر التهاب درمان کرد.

در آزمایش دوم محققان موش های چاق مبتلا به آسم را با داروهایی که فعالیت پاراسمپاتیک یا نرخ شلیک عصبی را کاهش می داد مورد درمان قرار دادند، این بار آسم پس از چند روز کاهش پیدا کرد.

دکتر Karsenty گفت : افراد چاق مبتلا به آسم با داروهایی که مانع پاراسمپاتیک می شود و درنتیجه باعث افزایش لپتین می شود قابل درمان هستند و این داروها در حال حاضر در دسترس قرار دارد،که یکی از این دارو ها methacholine می باشد که با نام تجاری Provocholine® توسط شرکت متافارم ارائه می شود.این مقام علمی در ادامه اضافه کرد: آزمایشات بالینی بیشتری قبل از توصیه این دارو یا هر داروی فعال که برای درمان آسم مرتبط با چاقی لازم است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه