تاریخ انتشار: پنجشنبه 21 دی 1391
سلول های بنیادی سرطانی؛ رشد تومور را تحریک می کند

  سلول های بنیادی سرطانی؛ رشد تومور را تحریک می کند

مواجه ی بار اول با سرطان به اندازه کافی دلهره آور است ، اما شوک ناشی از عود آن اغلب سبب احساس ضعف و افسردگی می شود. درحال حاضر سه مطالعه جداگانه ، این فرضیه دانشمندان را مبنی براینکه سلول های بنیادی سرطانی سبب رشد و عود مجدد تومورها می شود، تایید کرده است که اگر واقعا درست باشد، تمام روش های درمان سرطان را تغییرخواهد داد.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از ReporterNews.com؛ برای سالها وجود سلول های بنیادی سرطانی مورد بحث دانشمندان بوده است که دارای ویژگی های سلول های بنیادی با تولید سلول های توموری یا سلول های بنیادی سرطانی دیگرمی باشند.
آنها شروع به یافتن تومورهایی کردند که شامل تعداد کمی از سلول های بنیادی سرطانی هستند که اغلب خاموش بوده وسبب مقاومت آنها دربرابردرمانهای شیمی درمانی می شود.
این بدان معنی است که پس ازدرمان و گذشت زمان کافی، سلول های بنیادی سرطانی زنده مانده ، تقسیم می شوند وتولید سلول های بنیادی سرطانی بیشترکرده وهمچنین به انواع سلول های موجود درتومور تمایزمی یابند.
این توانایی تولید سلول هایی با ویژگی های متفاوت همچنین می تواند به متاستاز، مهاجرت و سازگاری سلولهای تومور با اندام های دیگر کمک می کند.
مطالعات جدید شواهد زیادی را ارائه کرده است مبنی بر اینکه سلول های بنیادی سرطانی در تومورهای مغز، پوست و روده موش وجود دارند. یک گروه از مرکز پزشکی دانشگاه تگزاس در دالاس قادر به نشاندارکردن سلولهای بنیادی تومور مغزی (گلیوبلاستوما) با استفاده از مارکر سلول های بنیادی عصبی شدند.
وقتی که تمام سلول های توموری با شیمی درمانی تحت درمان قرار گرفتند، تنها سلول هایی که جان سالم به در بردند، سلول های بنیادی شناسایی شده توسط مارکر بودند. هنگامی که شیمی درمانی همراه با درمان سرکوب کننده فعالیت سلول های بنیادی سرطانی داده شد، اندازه تومورکاهش یافت.
محقق دیگرHans Clevers ، از موسسه Hubrecht هلند، بر روی سلول های توموری روده تمرکزکرد. تیم او روشی را برای نشاندارکردن سلول های بنیادی سرطانی در تومورهای خوش خیم روده یافت.
آنها سپس ژنی را معرفی کردند که سلولهای بنیادی سرطانی و دیگر سلول های موجود درآن تومور را به رنگ سبز درمی آورد. مطالعه سوم، به رهبری دانشمندان بلژیکی انجام شد که در آن سلول های بنیادی سرطانی نشاندار نشدند، بلکه سلول های توموری پوست فرد نشاندار شدند بطوریکه در طول توسعه تومورقابل ردیابی بودند. به این سلولهای توموری فرصت تقسیم داده شدو آنها به دو روش تقسیم شدند.
اکثر سلول ها چندین بار تقسیم شده وسپس از بین رفتند. بقیه سلول ها همچنان به رشد و تقسیم خود ادامه دادند که مؤید این نظریه است که زیر مجموعه کوچکی از سلولهای تومورمحرک رشد سرطان هستند و این در واقع می تواند همان سلول های بنیادی سرطانی باشد.
این یافته شواهد قوی مبنی بر اینکه سلول های بنیادی سرطانی ، منشاء مداوم سلول های توموری جدید است، ارائه می کند. دانشمندان به دنبال توسعه روش های درمانی برای از بین بردن سلول های بنیادی سرطانی و ترکیب آن با روش های شیمی درمانی هستند.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه