تاریخ انتشار: شنبه 23 دی 1391
دو داروی ترکیبی ممکن است سبب کاهش روند سرطان مرگبار تیروئید شود

  دو داروی ترکیبی ممکن است سبب کاهش روند سرطان مرگبار تیروئید شود

با توجه به تحقیقات کلینیک مایو، ترکیبی ازداروهای pazopanib و paclitaxel امیدهایی را در کاهش سرطان تیروئید آناپلاستیک (ATC) ایجاد کرده است. دکتر Keith Bible انکولوژیست کلینیک مایو می گوید: ترکیب این دو دارو با هم اثرات ضد سرطانی بیشتری نسبت به هر کدام از داروها به تنهایی داشت.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از "مدیکال اکسپرس" ؛ سرطان تیروئید آناپلاستیک یک فرم نادر ولی کشنده سرطان تیروئید است که به طور معمول مردان و زنان را درسنین 60 و 70 درگیر می کند. این سرطان بسیار تهاجمی ، با بقای متوسط فقط حدود 5 ماه پس از زمان تشخیص است. فقط 20 درصد از بیماران یک سال بعد از تشخیص زنده می مانند، این بیماری در برابر اغلب درمان ها مقاوم است.
Pazopanib یک مهارکننده کینازی است که دررشد سلول های سرطانی تداخل ایجاد می کند و در حال حاضر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای درمان سرطان کلیه تایید شده است. paclitaxel نیز یک داروی شیمی درمانی تایید شده توسط FDA است که تقسیم سلولی را مختل می کند.
محققان، سلول ها و تومورسرطان تیروئید آناپلاستیک را درکشت سلولی و درمدل های حیوانی با ترکیبی ازاین دو دارو تیمار کردند. نتایج نشان داد که سلول های ATC انسانی به آسانی کشته شده، و تومورهای ATC پیوند زده شده به بدن موش ، 50 درصد کوچکترشدند. درمان یک بیمار مبتلا به متاستاز سرطان تیروئید آناپلاستیک با استفاده ازاین درمان ترکیبی نیز سبب کوچک شدن تومور طی مدت بیش از شش ماه شد. دکتر Bible گفت: "این یافته برای این نوع تومور تهاجمی بسیار غیر منتظره بود چرا که این توموراغلب می تواند در اندازه چند روز دو برابر شود.
در مطالعات قبلی، pazopanib به تنهایی اثری بردرمان سرطان تیروئید آناپلاستیک نداشت. paclitaxel برای مقابله با تهاجم تومورسرطان تیروئید آناپلاستیک به آن افزوده شد و اثرات ضد سرطانی آن را تقویت کرد. این تیم بررسی کرد که چگونه این دو دارو ممکن است یکدیگر را تکمیل کنند.
با بررسی این سلول های سرطانی در زیر میکروسکوپ ، محققان اشاره کردند که این داروی ترکیبی منجر به تقسیم سلولی غیر طبیعی و افزایش مرگ سلولی درATC شده است. اگرچه pazopanib به طور مستقیم بر تقسیم سلولی اثر ندارد، محققان براین باورند که این دارو ممکن است یک هدف مولکولی ناشناخته در درون سلول های سرطانی داشته باشد.
دکتر Bible می گوید: "این یافته نشان می دهد که این ترکیب دارویی همچنین ممکن است در درمان سرطان های دیگر، مانند سرطان سینه مفید باشد.
 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه