تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 27 مهر 1395
شناسایی ارتباط بین سلول های قلبی و خونی در حین تکوین اولیه

  شناسایی ارتباط بین سلول های قلبی و خونی در حین تکوین اولیه

مطالعه ای جدید در دانشگاه مینه سوتا نشان داده است که اندوگلین(endoglin) فاکتوری حیاتی در تعیین سرنوشت سلول های تمایز نیافته اولیه طی تکوین است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalxpress، اندوگلین یک گیرنده سلولی دخیل در پیام رسانی سلول است که پیش از این نقش آن در رگزایی و عملکرد عروق خونی مشخص شده بود. در مطالعه ای جدید که در Nature Communication به چاپ رسیده بود محققین نشان داده اند که اندوگلین مسیرهای سیگنالینگ کلیدی را برای تحریک سلول های اولیه برای تبدیل شدن به سلول های خونی به هزینه سلول های قلبی تعدیل می کند.

طی مراحل اولیه تکوین، سلول ها مجبور به تصمیم گیری سریع هستند و تنظیم درست این تصمیم گیری می تواند خیلی راحت بوسیله سطح پروتئین های کلیدی درون سلول ها مختل شود. زمانی که موقعیت به نفع یک سلول است، شرایط به ضرر سلول دیگر است. در این مورد نیز به نظر می رسد که سطح بالای بیان اندوگلین، تمایز سلولی به سلول های خونی را تقویت می کند و این در حالی است که سلول های قلبی با نقصان مواجه می شوند. برای بررسی این عمل دو گانه اندوگلین، دکتر ژون بیک سطح این پروتئین را در سلول های بنیادی پرتوان موشی در حال تمایز و هم چنین سلول های قلبی اولیه گورخرماهی و موش دستکاری کرد. یافته های وی ارتباط بیان اندوگلین را نشان داد. با مطالعه بیشتر آن ها دریافتند که زمانی که سیگنالینگ اندوگلین مختل می شود، JDP2 به عنوان یک واسطه پایین دست برای القای سرنوشت سلولی عمل می کند. خون و قلب اولین سیستم هایی هستند که در پستانداران تکوین می یابند اما مکانیسم های تنظیم کننده سرنوشت سلولی در آن ها به خوبی شناخته نشده است. با استفاده از سیستم های مدل متعدد و ترکیب آن با تکنولوژی های جدا کننده سلولی و ابزارهای غربالگری، محققین می توانند مکانیسم های پیش از این ناشناخته در مورد برهمکنش سیستم های مختلف با یکدیگر را بهتر درک کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه