تاریخ انتشار: پنجشنبه 29 مهر 1395
سلول های بنیادی رشد یافته در آزمایشگاه برای بازسازی قلب میمون

  سلول های بنیادی رشد یافته در آزمایشگاه برای بازسازی قلب میمون

در گامی رو به جلو برای بازسازی اندام، سلول های بنیادی رشد یافته از یک سلول پوستی میمون ها برای بازسازی قلب های آسیب دیده پنج میمون ماکائو استفاده شده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل ازmedicalxpress، در مطالعه ای که با هدف ایجاد یک منبع وسیع و غیر قابل بحث از سلول های بنیادی قابل پیوند برای بیماران قلبی صورت گرفته است محققین ژاپنی توانسته اند سلول های پوستی میمون های ماکائو را گرفته و آن ها را به سلول های بنیادی پرتوان القایی(iPSCs)تمایز دهند که قادر به تمایز به انواع سلول ها هستند. محققین iPSCها را منبعی امیدوار کننده برای ترمیم قلب می دانند اما فرایند گرفتن سلول های پوستی و تبدیل آن به سلول های بنیادی از خود فرد، فرایندی وقت گیر، پیچیده و گران قیمت است و متاسفانه استفاده از سلول های فرد دیگر نیز ممکن است مشمول رد پیوند شود.

در مطالعات روی میمون ها، محققین ژاپنی مولکولی از سیستم ایمنی را انتخاب کرده اند که هم در گیرنده و هم اهدا کننده مطابق است و مانع از واکنش ایمنی میزبان علیه سلول های پیوندی می شود. هم چنین آن ها به میمون ها داروهای سرکوب کننده ایمنی ملایم داده و آن ها را به مدت 12 هفته تحت نظر گرفتند. استفاده از این سلول ها عملکرد قلبی را بهبود بخشید، هرچند این افراد مشکلاتی مانند ضربان قلبی نامنظم داشتند اما مساله مهم این است که این سلول های جدید مشمول رد پیوند نشدند. علی رغم نتایج امیدوار کننده اما هنوز مشکلاتی مانند تشکیل تومور، اریتمی، هزینه و ... وجود دارد. در مجموع این محققین ژاپنی امیدوارند که بزودی از iPSCها برای مطالعات بالینی انسان استفاده کنند.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه