تاریخ انتشار: دوشنبه 25 دی 1391
استفاده از هیدروژل در ترمیم غضروف

  استفاده از هیدروژل در ترمیم غضروف

پژوهشگران ایلات متحده موفق به تولید نوعی هیدروژل شدند که در درمان بیماران مبتلا به آسیب های غضروفی موثر است.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان و به نقل از medicalxpress ، این تیم تحقیقاتی در مقاله منتشر شده در مجله علوم پزشکی  گزارش داد: این ژل ضخیم هنگامی که در معرض نور قرار می گیرد یک پلت فرم مشبک ایجاد می کند که باعث توسعه و رشد سلول های جدید می شود.

غضروف ماده ای قابل انعطاف است که بین مفاصل قرار گرفته و به عنوان یک لایه ضربه گیر عمل می کند.آسیب به غضروف باعث می شود که استخوانها در مقابل هم قرار بگیرند و مالش واصطکاک بین آنها باعث اختلال در حرکت و درد می شود. متاسفانه به طورکلی غضروف به علت نداشتن منابع خونی و عروق خونی قادر به ترمیم خود نیست.

درروش سنتی ترمیم غضروف آسیب دیده که microfracturing نامیده می شود، پزشکان سوراخی را در نزدیک غضروف ایجاد می کنند و خون و سلول های بنیادی آزاد شده در منطقه آسیب دیده باعث رشد سلول های جدید می شود. متاسفانه در مورد این بیماران ، این روش به طور کامل غضروف را ترمیم نمی کند و اغلب منجر به تشکیل بافت اسکار در زخم می شود به همین دلیل بسیاری از بیماران که دچار آسیب غضروف  به ویژه در زانو می شوند، نهایتا به جای ترمیم غضروف این مشکل را با مفصل مصنوعی حل می کنند.

در این روش جدید ، محققان با تاباندن نور به هیدروژل یک ژل ضخیم با الگوی مشبک متقاطع ایجاد می کنند.برای استفاده از این روش پزشکان ابتدا روش استاندارد microfracturing را انجام می دهند. به محض این که به پایان کار رسیدند از ژل برای پر کردن سوراخ غضروف استفاده می کنند، سپس در نهایت توسط حمام نور ژل را ضخیم می کنند. این ژل یک محیط مناسب را برای رشد سلول های بنیادی غضروف فراهم می کند و به غضروف اجازه می دهد تا جوانسازی انجام شود.به مرور زمان ژل حل شده و در پشت غضروف جدید قرار می گیرد.

برای تست عملکرد این ژل ، تیم تحقیقاتی در یک گروه از بیماران از روش ترکیبی  microfracturing و ژل استفاده کرد و درگروه دیگر فقط از روش سنتی microfracturing استفاده کرد. آنها دریافتند در 86 درصد کسانی که این ژل را دریافت کرده بودند سوراخ غضروفی بسته شده، در حالی که فقط 64 درصد افرادی که به روش سنتی microfracturing درمان شده اند بهبود چشمگیرداشته اند.در ضمن آن دسته از بیماران که از این ژل استفاده کرده بودند درد بسیار کمتری داشتند.

با توجه به این که تعداد بیمارانی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند کم بود، آزمایش های بیشتری باید انجام شود تا اثر واقعی این ژل مشخص شود.نتایج مثبت این تحقیقات نشان می دهد که به احتمال زیاد درآینده نزدیک استفاده از این ژل تبدیل به یک درمان استاندارد برای ترمیم غضروف شود.

 

پایان مطلب /

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه