تاریخ انتشار: دوشنبه 25 دی 1391
سلول های بنیادی در خدمت ترمیم شریان آسیب دیده

  سلول های بنیادی در خدمت ترمیم شریان آسیب دیده

دانشمندان موسسه تحقیقات بیو مدیکال تگزاس برای اولین بارنشان داده اند که سلول های بنیادی جنینی بابون برای ترمیم آسیب شریان می توانند برنامه ریزی شوند.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان ،این نتایج امید تازه ای را برای استفاده از سلول های بنیادی جهت ترمیم بافت های انسانی یا اندام های آسیب دیده در اثر کهولت یا بیماری بوجود آورده است.

دکتر John L.VandeBerg از محققین این پروژه می گوید آنها پس از کشت سلول های بنیادی  در محیط ویژه به منظور تمایز این سلول ها به پیش ساز رگ ها ی خونی  دریافتند که می توانند از این سلول  ساختارهای استوانه ای و منشعب مشابه رگ های خونی بسازند.

طی این تحقیق سلول ها یی که در سطح داخلی قطعه ای شریان قرار دارند کاملا حذف شدند و سپس سلول هایی که از سلول های بنیادی جنینی مشتق شده بودند جایگزین آنها شدند.در ادامه  این کار قطعات شریانی به تیوب های پلاستیکی داخل دستگاه بیو راکتور وصل شدند. دانشمندان مایعی را که دارای فشاری مشابه فشار خون بود به داخل این ساختار پمپ کردند؛ در خارج از شریان نیزجریانی از مایع دیگر وجود داشت .سه روز بعد ساختارپیچیده  سطح داخلی شروع به تولید مجدد کرد و قبل از روز چهاردهم داخل شریان به طور کامل ترمیم شده  و به حالت طبیعی برگشت و از یک  لوله  فاقد عملکرد به یک شریان دارای عملکرد کامل  تبدیل شد. آزمایشات بر روی این شریان ها نشان داد که کاملا مشابه با شریان های طبیعی می توانند عمل کنند. برای اثبات نقش سلول های بنیادی در ترمیم شریان، پژوهشگران این گروه آزمایشات را با حذف سلول های بنیادی  نیز انجام دادند و دریافتند بهبودی مشاهده نمی شود.

این یافته ها برای بیمارانی که بعد از حمله  قلبی رگ کرونر آنها آسیب دیده بسیار ارزشمند است.

دانشمندان امیدوارند که بتوانند سلول های پوست ، گلبول های سفید ویا هر سلول دیگری را در بدن به نحوی القا کنند که بتواند مانند سلول های بنیادی جنینی به هر بافت یا اندامی تمایز پیدا کنند.دکتر John L.VandeBerg در این رابطه می گوید مثلا برای یک بیمار دیابتی در آینده شاید بتوان با برداشتن سلول های پوست و القای آنها به سلول های بنیادی  و رشد آنها در پانکراس ،یک پانکراس سالم بوجود آورد.

نتایج این تحقیق اخیرا در Journal Cellular and Molecular Medicine به چاپ رسیده است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه