تاریخ انتشار: دوشنبه 02 بهمن 1391
کمبود دستگاه های پیشرفته علل کندی درمان تومورهای بدخیم است
دکتر امیر محمد عارف پور:

  کمبود دستگاه های پیشرفته علل کندی درمان تومورهای بدخیم است

دکتر «امیر محمد عارف پور» فوق تخصص کلینیکال انکولوژی، کمبود دستگاه های پیشرفته و بودجه را از مهمترین علل کندی درمان تومورهای بدخیم در ایران دانست. در این باره خبرنگار بنیان با وی گفت و گویی انجام داده که در ادامه می آید.
امتیاز: Article Rating

 

- تشخیص اولیه تومورهای بدخیم چگونه است؟
متاسفانه ایراد بزرگی که در زمینه تشخیص در کشور ما وجود دارد این است که تا بیمار خودش به پزشک مراجعه نکند و درخواست تست ندهد از داشتن تومور مطمئن نمی شود. معاونت سلامت در کشور ما باید مردم را به سوی غربالگری سوق دهد و پیش از آنکه علائمی در بیمار دیده شود برای تشخیص مراجعه کنند. اما در خارج از ایران به صورت استاندارد، غربالگری سرطان پستان ، سرطان دهانه رحم و سرطان روده بزرگ در دستور کار قرار دارد و اجباری است و حتی اگر بیمار تمایلی به تست دادن نداشته باشد مجبور است این کار را انجام دهد.
- درمان تومورهای بدخیم در ایران به چه شکل است؟
درمان تومورهای بدخیم ، یک درمان تیمی است، به این معنا که شامل جراحی و اقدامات غیر جراحی مانند شیمی درمانی ، رادیو تراپی و هورمون درمانی می شود. برای درمان تومورهای بدخیم در ایران، از نظر علم و از نظر دسترسی به متخصصان این رشته هیچگونه مشکلی نداریم ومشکل فقط کمبود دستگاه های پیشرفته و بودجه در این بخش است و در زمینه دستگاه و دارو کمبودهایی احساس می کنیم.
- درمان تومورهای بدخیم فقط به شکل خارج کردن توده است ؟
گاهی اوقات ابتدا توده خارج و بعد به صورت مکمل از دارو درمانی استفاده می شود . در برخی موارد هم  تومور در همان ناحیه باقی می ماند  و درمان به صورت دارو درمانی انجام می شود. اما اگر به جاهای دیگر بدن سرایت کند، درمان های خاص خودش را دارد.     
- شیمی درمانی در خانم ها منجر به ناباروری در آنها می شود؟
پیشتر داروهایی بود که در زمان شیمی درمانی منجر به ناباروری در خانم ها می شد . اما امروزه آن داروها کنار گذاشته شده و از داروهایی استفاده می شود که در ناباروری خانم ها نقش ندارد.
- آیا زمانی که رادیو تراپی می شود بافت اطراف محل هم دچار آسیب می شود ؟
شعار رادیوتراپی این است که بیشترین میزان اشعه به بافت تومورال و کمترین میزان به بافت نرمال بخورد . خوشبختانه نسبت به گذشته ما در این زمینه بسیار پیشرفت داشته ایم و اکنون از روشی استفاده می کنیم که فقط همان ناحیه توموربمباران می شود.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه