تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 03 بهمن 1391
جذام با تبدیل سلول های بزرگسالان به سلول های بنیادی گسترش می یابد

باکتری هایی که باعث جذام می شوند به نظر می رسد قادر به انجام عملیاتی بعید باشند که دانشمندان آن را کیمیاگری بیولوژیکی می نامند.

به گزارش بنیان به نقل از bionews.org.uk،  آنها می توانند نوعی سلول تخصصی سیستم عصبی، به نام سلول های شوان را آلوده کرده و آنها را به سلولهای بنیادی تغییر دهند. سپس این سلول های بنیادی می توانند به هر نوع سلولی تبدیل شده و به طور موثرتری سبب گسترش باکتری در بدن شوند.
پروفسور Anura Rambukkana از دانشگاه ادینبورگ می گوید: این یک مکانیسم بسیار پیچیده است. به نظر می رسد این باکتری فعل و انفعالات مکانیکی سلول های شوان را بهتر از ما می شناسد. این مطالعه در مجله سلول منتشر شده است.
جذام یک بیماری باکتریایی است که منجر به بروز آسیب های عصبی و ضعف عضلانی می شود. بنا به گفته سازمان بهداشت جهانی در حدود 182.000 نفر، عمدتا در آسیا و آفریقا، درابتدای سال 2012 و 219،000 مورد جدید از این بیماری در سال 2011 گزارش شده است. جذام می تواند باعث آسیب شدید به پوست، اعصاب، اندام و چشم شود با این حال این بیماری با آنتی بیوتیک قابل درمان است.
این باکتری ها، Myobacterium leprae ، به ویژه سلول های شوان را مورد حمله قرار می دهند. این سلول ها، بخشی از سیستم عصبی محیطی هستند که اطراف سلول های عصبی را احاطه کرده و آنها را سالم نگه می دارند. آنها همچنین عایق های عصبی برای کمک به انتقال سیگنال های الکتریکی هستند. صدمه و از دست رفتن سلول های شوان همان چیزی است که باعث آسیب عصبی عامل این بیماری می شود.
جذام بیماری است که به خوبی مورد مطالعه قرار گرفته است، اما چگونگی گسترش این باکتری در بدن هنوز درک نشده است.
محققان اشکال جذام را هنگام آلوده کردن سلول های عصبی در موش ها و سلول ها ی عصبی در آزمایشگاه مطالعه کردند. چند هفته پس از عفونت، باکتری شروع به تبدیل سلولهای شوان به سلولهای بنیادی کرد.
سلول های بنیادی، سلولهای پرتوانی هستند که می توانند به هر نوع سلولی تبدیل شوند. در آزمایش انجام شده بر روی موش ها، سلول های بنیادی آلوده قادر به مهاجرت به سایر نقاط بدن و ایجاد انواع مختلف سلول ها، مانند سلول های عضلانی بودند. سپس آنها توانستند با ادغام با این بافت ها سبب گسترش باکتری به عضلات شوند.
پروفسور Rambukkana  دراخبار بی بی سی گفت: از آنجاییکه این سلول های بنیادی دربافت خود بدن تولید می شود. سیستم ایمنی بدن آن را به شناسایی نکرده و آنها می توانند به هر جایی که می خواهند بدون اینکه مورد حمله قرارگیرند، بروند.
این باکتری های تولید کننده سلول های بنیادی پروتئین هایی به نام کموکاین را نیز منتشرمی کنند که سلول های سیستم ایمنی بدن را جذب می کنند که این سلولها نیز آلوده شده و سبب گسترش بیشتر باکتری می شوند.
دکتر Rambukkana معتقد است که با تحقیقات بیشتر، جلوگیری از پیشرفت عفونت و آسیب عصبی ممکن است ، اما پروفسور Diana Lockwood از دانشگاه لندن که در این تحقیق شرکت نداشت، محتاط تر است. او به اخبار بی بی سی گفت: که شکاف کاملی بین این موضوع و جذام بالینی وجود دارد  و من فکر نمی کنم که این کشف منجر به درمانهای جدید شود.
این تحقیق علاوه بر بهبود درک جذام، برای اولین باراست که نشان می دهد باکتری ها توانایی تبدیل سلول های بزرگسالان به سلول های بنیادی را دارند.
در آینده، این دانش ممکن است به دانشمندان درایمنی و کاربرد سلولهای بنیادی پرتوان تولید شده درآزمایشگاه به منظور بهبود و توسعه درمان های جدید ترمیمی برای طیف وسیعی از بیماری های انسان که در حال حاضر درمان آن غیر ممکن است، کمک کند.