تاریخ انتشار: شنبه 07 بهمن 1391
ارتباط بین تکامل مغز و اسکیزوفرنی

  ارتباط بین تکامل مغز و اسکیزوفرنی

دانشمندان امریکایی نشان داده اند که چگونه نقص هایی که در یک مسیر نورولوژیکی مهم در اوایل دوران تکامل جنین پیش می آید ممکن است مسوول بروز اسکیزوفرنی در فرد باشد.آن ها فرضیه ای را دریک نوع موش آزمایش کرده اند که نشان می دهد تغییرات مغز در دوران جنینی باعث مشکلات رفتاری مشابه با بیماری های انسانی می شود.
امتیاز: Article Rating

 

 
 
 به گزارش بنیان به نقل از Medicalxpress ، یک مسیر ژنومی که Integrative Nuclear FGFR 1 Signalling(INFS) نامیده می شود نقطه مرکزی چندین مسیراست که 160 ژن متفاوت را که در اختلالات نقش دارند ، شامل می شود. این مطالعه برای اولین بارمسیر اسکیزوفرنی را از ژن ها ، تکامل، ساختار مغز و درنهایت رفتار توضیح می دهد.
چالش مهم همراه با این بیماری در این است که بیماران دچار اسکیزوفرنی جهش هایی را در ژن های مختلف  نشان می دهند به طوری که ممکن است100 بیمار وجود داشته و هر یک جهش های متفاوتی داشته باشند. این امکان به این دلیل بوجود می آید که INFS پیام های نورولوژیکی گوناگونی را که تکامل سلول های بنیادی جنینی و سلول های پیش ساز عصبی  را کنترل می کنند، با هم ادغام می کند ومسیر هایی که ژن های مربوط به اسکیزوفرنی را در بر می گیرند، به هم مرتبط  می کنند. به گفته دکتر Stachowiak ،عملکرد INFS مانند رهبر اکستر است. مهم نیست کدام نوازنده نت اشتباه می نوازد . نتیجه کارهمه تحت تاثیر قرار می گیرد. محققین این گروه پیشنهاد می کنند زمانی که تغییر یا جهشی در یک ژن این مجموعه رخ می دهد، این سیستم که تکامل مغز را کنترل می کند ناهماهنگ خواهد شد  به همین علت اسکیزوفرنی به وجود می آید. با استفاده از سلول های بنیادی جنینی، این تیم تحقیقاتی و دیگر پژوهشگران در یافته اند که برخی از ژن های مرتبط با اسکیزوفرنی به پروتئینی به نام گیرنده فاکتور رشد فیبروبلاستی یا FGFR1 متصل می شود که به نوبه خود یک اثر آبشاری روی تمام INFS دارد. دانشمندان معتقدند که FGFR1 مانند یک راهبر ارکستر عمل می کند که به طور فیزیکی با همه ژن هایی که روی اسکیزوفرنی اثر می کنند، در ارتباط است. آن ها گمان می کنند که اسکیزوفرنی زمانی پیش می آید که یک عملکرد ناصحیح در گذر از سلول های بنیادی به نورون بویژه نورون های دوپامین ، وجود دارد.این محققان فرضیه  خود را با ایجاد جهش در FGFR1 در موش ها آزمایش کرده اند و با حمله به INFS در موش ها قادر به ایجاد اسکیزوفرنی شده اند.
پژوهشگران می گویند ترکیبات نیکوتین دار نیز بر روی INFS اثر می گذارند و به همین علت اسکیزوفرنی در افراد سیگاری بسیار بیشتر از افراد غیر سیگاری دیده می شود.
نتایج این پژوهش در مجله Schizophrenia Research  به چاپ رسیده است.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه