تاریخ انتشار: یکشنبه 08 بهمن 1391
سلول های بنیادی پرتوان القایی توسط سیستم ایمنی بدن رد نمی شوند

  سلول های بنیادی پرتوان القایی توسط سیستم ایمنی بدن رد نمی شوند

محققان با ارائه شواهد بیشترمبنی بر اینکه سلول های بنیادی بازبرنامه ریزی شده توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار نمی گیرند، پیشنهاد کردند که این سلولها ممکن است یک روز به عنوان درمانی موثر به خدمت گرفته شوند.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل از the-scientist.com، محققان، سلول های بنیادی پرتوان القایی (iPSCs) مشتق شده از موش را برای تبدیل شدن به چند رده سلولی مختلف تحریک کرده و این سلولها را به موش های یکسان از نظرژنتیکی و فاقد تحریک پاسخ ایمنی قوی، پیوند زدند.
دراین مطالعه، که این هفته درمجله Cell Stem Cell منتشر شده است، گزارش شده که سلول های تولید شده از سلول های بنیادی پرتوان القایی در نهایت می تواند به عنوان جایگزینی در سلول درمانی برای درمان بیماری های مختلف انسان استفاده شود.
از آنجا که iPSCs می تواند از بافت خود بیمار مشتق شود، محققان بر این باور بودند که پیوند آنها به  بیمار نباید پاسخ ایمنی بدن را تحریک کند. اما در سال 2011، تیم Yang Xu در دانشگاه کالیفرنیا، با ارائه شواهدی مبنی براینکه  سلولهای iPSCs مشتق شده از موش، توسط سیستم ایمنی بدن حیوان رد شده و مورد حمله قرار گرفتند، مفروضات آنها را زیر سوال برد.
این باعث شد که shleigh Boyd  و همکارانش در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، یک آزمایش مشابه را امتحان کنند. آنها سلولهای iPSCs مشتق از موش را به سه رده سلولی مختلف با دو روش متفاوت تبدیل کردند و پاسخ ایمنی را درهر دو شرایط in vitro و بعد از پیوند به موش ارزیابی کردند. آنها دریافتند که هیچ شواهدی مبنی براینکه تعداد سلول های سفید خون در شرایط in vitro افزایش یافته وجود ندارد، و هیچ رد سیستم ایمنی بدن نیز در آزمایشات پیوند مشاهده نشد.
این محققان تصدیق کردند که اختلاف بین نتایج آنها و یافته های تیم Xu ممکن است ناشی از پیوند سلول ها به قسمت های مختلف بدن باشد. با این حال، آنها گزارش کردند که "داده های ما از این ایده که سلولهای تمایزیافته از سلولهای بنیادی پرتوان القایی اتولوگ می تواند برای جایگزینی درسلول درمانی بدون تحریک رد سیستم ایمنی به کار گرفته شود، حمایت می کند.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه