تاریخ انتشار: شنبه 22 آبان 1395
مدل جدید برای مطالعه بیماری التهابی روده در نمونه های بیماران

  مدل جدید برای مطالعه بیماری التهابی روده در نمونه های بیماران

بیماری التهابی روده (IBD) یک بیماری پیچیده است که نیازمند یک عمر مراقبت بوده و خطر ابتلا به سرطان را در فرد افزایش می دهد اما دلایل آن هنوز هم کشف نشده است.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از Medicalxpress، گروهی از محققان، یک مدل کشت جدید روده انسان ایجاد کرده که در آن بیوپسی از بافت زنده بیمار می تواند حفظ شده و برای روزها مورد مطالعه قرار گیرد.

امی داوسون محقق آزمایشگاه جان گریمن در دانشگاه هال گفت: این مدل، محققان را قادر به مطالعه علل بالقوه بیماری و تست داروهای جدید برای درمان بیماری التهابی روده می سازد. این مدل جدید مطالعه فعل و انفعالات پیچیده بین سلول های میزبان، تولید ترشحات مخاطی و میکروب روده را در یک سیستم شبیه سازی شده بیماران فراهم می کند.

اگرچه التهاب و تفاوت در میکروبیوم روده با کولیت اولسراتیو و کرون دو فرم این بیماری (IBD) در ارتباط است، علت دقیق این اختلال هنوز ناشناخته است. مطالعات در زمینه IBD معمولا با استفاده از آزمایش های کشت سلولی و یا مدل های حیوانی انجام می شود که شرایط روده بیماران انسانی را به درستی شبیه سازی نمی کند.  داوسون و همکارانش از محفظه ای با دو جریان میکروسیال استفاده کرده که مواد زائد را ازیک طرف خارج کرده و مواد مغذی را از طریق یک جریان پیوسته فراهم می کند.

برای مطالعه روده نمونه برداری شده، تیم تحقیقاتی یک محفظه میکروسیال طراحی کرده اند که در آن بافت سالم را می توان در یک جهت گیری شناخته شده قرار داد. جریان سیالات در دو طرف بافت لومینال و سروزال روده در بدن را شبیه سازی می کند. نمونه گیری از بیماران بعد از تشخیص بیماری التهابی روده و بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ که بافت تحت تاثیر تغییرات مرتبط با IBD نبوده انجام شده است.

داوسون توضیح داد: در 24 ساعت اول، بافت ها مقادیر زیادی لاکتات دهیدروژناز (نشانگر مرگ سلولی) آزاد می کنند اما پس از این اتفاق، بررسی های آنزیمی و تجزیه تحلیل میکروسکوپی نشان داد که بافت تا 72 ساعت در داخل دستگاه دو جریانی زنده باقی مانده است. نزدیک به 85 درصد از نمونه های بیماران می تواند برای ایجاد مدل IBD با موفقیت مورد استفاده قرار گیرد.  این مدل به آسانی در هر آزمایشگاهی  ایجاد شده و می تواند برای بسیاری از آزمون ها مورد استفاده قرار گیرد.

در مطالعات آینده، این تیم قصد دارد از این مدل برای درک بهتر اینکه چگونه میکروب ها، عوامل میزبان و شاخصهای التهابی منجربه تولید نشانه های بیماری التهابی در روده می شوند استفاده کند.

پایان مطلب/

 

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه