تاریخ انتشار: پنجشنبه 12 بهمن 1391
نقش اپی ژنتیک درکنترل شروع بلوغ

  نقش اپی ژنتیک درکنترل شروع بلوغ

Epigenetic یا اپی ژنتیک، به تغییرات صورت گرفته در فعالیت ژن در اثر عوامل خارجی و بدون تغییر کد ژنیتیکی، اطلاق می شود. پژوهشگران معتقدند با فهم بهتر برهمکنش بین ژن ها و پروتئین ها می توان عوامل بلوغ زود رس یا تاخیر در بلوغ را بهتر شناخت و از آن استفاده های درمانی کرد.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل از sciencedaily، دانشمندان نقش epigenetic را در کنترل بلوغ  مورد بررسی قرار داده اند. نتایج تحقیق جدید که توسط پژوهشگران امریکایی صورت گرفته به تازگی درنشریه Nature Neuroscience به چاپ رسیده است. 
طی این تحقیق که بر روی موش های ماده انجام شده،مشخص شده است که گروهی از پروتئین ها به نام PcG فعالیت ژنی به نام Kiss1 را تنظیم می کند.این ژن برای بلوغ الزامی است و زمانی که پروتئین های PcG کاهش می یابند این ژن فعال شده و بلوغ آغاز می شود.این پروتئین ها خود توسط گروه دیگری از ژن ها تولید می شوند. دانشمندان مرکز OHSV که مطالعه مذکور در آن انجام شده، در یافته اند که فعالیت این ژن ها و توانایی آن ها در خاموش نگه داشتن بلوغ به دو شکل  اپی ژنتیکی تحت تاثیر قرار می گیرد.یکی تغییراتی است که در DNA صورت می گیرد و DNA Methylation  یا متیلاسیون DNA نام دارد و دیگری تغییراتی است که درهیستون ها رخ می دهد. هیستون ها پروتین هایی هستند که با DNA برهمکنش دارند.
با استفاده از این اطلاعات جدید، پژوهشگران توانستند  باعث تاخیر در بلوغ  موش های ماده شوند. به این ترتیب که با افزایش میزان پروتئین PcG در هیپوتالاموس ، فعالیت Kiss1 درزمان مشخص شده خود اتفاق نیفتاد. هیپوتالاموس بخشی از مغز است که بلوغ را کنترل می کند.
با این که قبلا مشخص شده بود ژن ها در وقوع بلوغ نقش دارند، اما پیش از این مطالعه نقش اپی ژنتیک در این مورد بررسی نشده بود.
از آن جاییکه تغیرات اپی ژنیتیکی توسط محیط ، متابولیک و تاثیرات سول ها بر یکدیگر ایجاد می شود، یافته های این  گروه  این احتمال را مطرح می کند که در صد قابل توجهی از موارد بلوغ زود رس و تاخیر در بلوغ که در انسان دیده می شود، ممکن است نتیجه عوامل محیطی و دیگر تغییرات در کنترل اپی ژنیتیک باشد.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه