تاریخ انتشار: پنجشنبه 27 آبان 1395
آسیب باعث رشد سلول های بنیادی در انگل ایجاد کننده شیستوزومیازیس می شود

  آسیب باعث رشد سلول های بنیادی در انگل ایجاد کننده شیستوزومیازیس می شود

با توجه به یک مطالعه جدید در PLoS Pathogens،. کرم های صاف انگلی schistosomes ، به منظور زنده ماندن در موش به یک ژن به نام cpb1 نیاز دارند.
امتیاز: Article Rating

به گزارش بنیان به نقل از medicalnewstoday، این مطالعه همچنین نشان می دهد که سلول های بنیادی schistosome در پاسخ به آسیب رشد می کنند. Schistosomes بیش از 200 میلیون نفر را در سراسر جهان آزرده و می تواند در جریان خون یک فرد برای چند دهه زندگی کنند. جولی کالینز و جیمز کالینز از مرکز پزشکی جنوب غربی UT در تگزاس قبلا نشان داده اند که سلول های بنیادی schistosome پیری بافت را به حالت اول برگردانده و احتمالاً به بقای طولانی مدت انگل کمک می کند. با این حال، مشخص نیست که آیا این سلول های بنیادی می توانند به بازیابی schistosomes پس از آسیب کمک کند یا خیر.

برای کشف این سوال، محققان ژن های  schistosome درگیر در عملکرد و جایگیری سلول های بنیادی را به نام cpb1 شناسایی کرده اند. محققان از تکنیکی به نام تداخل RNA برای کاهش بیان cpb1 در آزمایشگاه استفاده کرده اند که منجر به مرگ سلولی و انحطاط اعضا در انگل، و همچنین رشد چشمگیر سلول های بنیادی شد.

دانشمندان بر این تصور هستند که مرگ سلولی به علت از دست دادن cpb1 ممکن است توسط انگل به عنوان یک آسیب تلقی شده و سبب تحریک رشد سلول های بنیادی برای کمک به ترمیم بافت می شود. در واقع، آنها رشد مشابه سلول های بنیادی در schistosomes مجروح مشاهده کردند.

سپس محققان آزمایش کردند که آیا cpb1 برای زندگی schistosomes در داخل پستانداران مهم است. با استفاده از تداخل RNA بیان cpb1 را در schistosomes مهار کرده و پس از آن به رگهای خونی موش پیوند زده شد. آنها دریافتند که schistosomes با کاهش بیان cpb1 قادر به زنده ماندن در داخل موش بودند. این یافته ها می تواند درک درستی از نقش سلول های بنیادی در عفونت schistosome ایجاد کند و در آینده، می تواند در توسعه درمان های جدید کمک کند. 

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه