تاریخ انتشار: یکشنبه 15 بهمن 1391
ساخت دستگاهی برای عکس برداری از نیروی بین اتم ها توسط محققان داخلی

  ساخت دستگاهی برای عکس برداری از نیروی بین اتم ها توسط محققان داخلی

دکتر رضا صابر مدير پروژه ساخت دستگاه نانوسکوپ STM از ساخت نمونه پیشرفته تر این دستگاه خبر داد و گفت: نوع جدید این دستگاه قابلیت تصویربرداری از نیروهای بین اتم ها را دارد.
امتیاز: Article Rating

دکتر رضا صابر عضو هیات علمی دانشگاه تهران که پیش از این موفق شده بود اولین نانوسکوپ ایرانی را بسازد در گفتگو با بنیان درخصوص چگونگی ساخت این دستگاه اظهار داشت: ما برای آزمایشگاه خود نیاز به سیستمی داشتیم تا دانشجویان بتوانند به وسیله آن از ملکول ها تصویربرداری کنند .این پروژه از سال 84 به این گونه آغاز شد و نسخه ا و 2 آن قبلا ساخته شده است. این نوع جدید می تواند از سطوح غیرهادی مثل ملکول های بیولوژیک تصویر برداری کند.

وی در تشریح این دستگاه که "اتم فورس " نام دارد گفت: این دستگاه نیروی بین اتم ها را تبدیل به تصویر می کند.

دکتر صابر با بیان اینکه واحد کمتراز میکرو را با میکروسکوپ نمی توان دید افزود: اما با این وسیله حتی تصویر اتم ها نیز قابل عکس گرفتن است که در حوزه بیو بسیار قابل استفاده است.

دکتر صابر تاکید کرد: اگر بخواهیم ببینیم در یک سلول ماده ای را فرستاده ایم یا نانو ذرات سنتز شده  یا در یک DNA شکل ظاهریشان به چه صورت است از این دستگاه می توان کمک گرفت.

وی با بیان اینکه این دستگاه از سه بخش مکانیکی، الکترونیکی و نرم افزار تشکیل شده و تکنولوژی آن در 7 یا 8 کشور وجود دارد تصریح کرد: این دستگاه شبیه سازی یا کپی نیست بلکه ما علم این را داشتیم و حال این علم را تبدیل به محصول کرده ایم.

 به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه تهران این دستگاه نسخه دوم نانوسکوپی است که رییس جمهور احمدی نژاد به ده کشور از جمله برزیل، ترکیه ، سوریه، لبنان و قطر هدیه داده اند.

وی گفت: با آن دستگاه سطوح هادی را تصویربرداری می کردیم اما با این سیستم هادی یا نیمه هادی نداریم و به دلیل پیشرفته بودن قابلیت تصویربرداری کامل دارد.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه