دکتر سید مسعود نبوی، MS ، ALS، سلول بنیادی
تاریخ انتشار: دوشنبه 07 آذر 1390
طرح تزریق سلول بنیادی به بیماران مبتلا به MS آغاز می شود

  طرح تزریق سلول بنیادی به بیماران مبتلا به MS آغاز می شود

همه  فعالیت های ما، مثل بینایی، شنوایی، فعالیت اندام و احشاء تحت کنترل مغز است . اطراف این رشته های عصبی غلاف پوششی وجود دارد . این غلاف، غلاف مهم و برای بردن پیام های عصبی است. اگر این غلاف آسیب ببیند ، این پیام ها و سیگنال ها برده نمی شود یا بلوک می شود یعنی بد یا غیر عادی برده می شود. حاصل آن مجموعه علائمی است که ما بعنوان ام اس می شناسیم .
امتیاز: Article Rating

ام اس مخفف دو کلمه  سخت شدگی و متعدد است . این بیماری مخصوص مغز و نخاع است . در مغز سلول های عصبی مختلفی وجود دارد . مغز بعنوان یک فرمانده محل صدور فرمان ها و اینپالس های سیگنال های عصبی از طریق رشته های عصبی است . این سیگنال ها از طریق نخاع و اعصاب جمجمه ای به قسمت مختلف می رود .

در دنیا حدود دومیلیون و شش صد هزار نفر بیمار ام اس وجود دارد . در بعضی از جوامع رو به تزاید است . در ایران این بیماری رو به افزایش است. چون در این بیماری ژنتیک نقش مهمی دارد . ژن های مستعد کننده  این بیماری در خانم ها بیشتر دیده می شود . دیگر اینکه هورمون های زنانه در پیدایش بیماری نقش دارند . بنابراین هورمون های زنانه که در قبل از سن یائسگی در خانم ها فعال هستند فرد را مستعد این بیماری می کنند. این دوعلت است که بیماری ام اس را دو تا سه برابر در خانم ها بیشتر می کند. این قضیه در تمام جوامع صدق می کند .

علائم ام اس کدام است؟

ام اس یک طیف بیماری و سیر آن بسیار متفاوت است. تظاهر اولیه  ام اس می تواند به صور مختلف باشد ولی بطور شایع به این دو حالت است . یکی التهاب عصب بینایی است . یک فرد جوان مراجعه می کند و می گوید که یک چشم یا دو چشم من تار شده است ، برف آلود است و خوب نمی بینم . یکی دو هفته پیشرفت می کند و بعد ثابت می ماند و حتی بهبود هم پیدا می کند . وقتی التهاب فروکش می کند خودبخود بهبودی حاصل می شود. این یک فرم شاعی است . فرم شایع دیگر این است که فرد جوانی مراجعه می کند و می گوید که من نمی توانم خوب راه بروم و وقتی از پله ها می خواهم بالا بروم تعادل خوبی ندارم و زمین می خورم یا گز گز طولانی در دست و پایم دارم . به این ضعف غیرقرینه ها پاها گفته می شود . این علائم هم از علائم ام اس است .

در ابتدای بیماری ممکن است که علائم سرگیجه ، استفراغ ، دیده دو بینی و عدم تعادل یا گز گز طولانی در صورت یا قسمتی از بدن دیده بشود . وقتی این بیماری اتفاق می افتد ، این تخریب ها در قسمت های مختلف مغز پراکنده هستند یعنی هر جایی از مغز و نخاع می تواند درگیر بشود بنابراین ما می توانیم علائم هر قسمتی را داشته باشیم . وقتی علائم هر قسمتی را می توانیم داشته باشیم ، بیماری های دیگرمغز واعصاب هم وجود دارند که آن بیماری ها ها هم ممکن است تظاهرشان به همین شکل باشد .

با توجه به شیوع این بیماری متخصصان داخلی همگام با متخصصان بین المللی در صدد بهبود کامل آن به کمک شیوه های نوین درمان از جمله سلول های بنیادی برآمده اند.

طرح تزریق سلول بنیادی به 30 بیمار MS  به زودی آغاز می شود

دکتر سید مسعود نبوی متخصص بیماری های مغز و اعصاب در گفتگو با "بنیان" اظهار داشت: در کمیته ای که برای درمان بیماری MS بيماري مزمن التهابي سيستم عصبي مرکزي  و ALS  که جوانان را درگیر می کنند تشکیل شده است، طرحی درمانی به کمک سلول های بنیادی تهیه کرده ایم.

وی افزود: با توجه به اینکه درمان کاملی برای MS وجود ندارد، به این نتیجه رسیدیم یکی از کارهایی که می توان روی بیماران MS که درمان های شایع برای آنها پاسخگو نبوده انجام داد و آن استفاده از STEM CELL است.

دکتر نبوی در خصوص این طرح اضافه کرد:  در این پروژه سلول های بنیادی از مغز استخوان خود شخص گرفته می شود. از بافت مزانشیمال آنها سلول بنیادی را جدا کرده و سپس به بیمار تزریق می  کنیم.
این متخصص بیماری های مغز و اعصاب درباره خاصیت این روش گفت: تزریق این سلول ها شاید کمی ترمیم کنده باشد اما ما دنبال ترمیم نیستیم.
وی گفت: چون MS، یک بیماری التهابی و ایمنولوژیک است، سلول های ایمنی و ایمنولوژیکی که تغییر ایمنولوژیکی در آن سلول ها و سلول های ایمنی فعال در زمینه کار تخریب را انجام می دهند را می خواهیم تعدیل کنیم و فعالیت مضر سیستم ایمنی را از آنها بگیریم یکی از راه ها این است که از سلول بنیادی استفاده کنیم تا ارامش ایجاد شود.

به همین دلیل طرحی را تهیه کردیم  و قرار بر این شد که به  30 بیمار سلول بنیادی تزریق کنیم و بعد از FOLLW UP یکساله میزان موفقیت آن را بسنجیم.

دکتر نبوی تاکید کرد در این طرح بیشتر دنبال امنیت و اثرسنجی سلول های تزریق شده با بررسی وضعیت بالینی بیمار، اوضاع و MRI آن هستیم.

این متخصص همچنین با بیان اینکه این طرح به طور پراکنده در اروپا و آمریکا از مدت ها پیش درحال انجام بوده و اکنون کانادا نیز در حال انجام است بیان داشت:  طرح ما نیز  مشابه آن است.

پایان مطلب/

ثبت امتیاز
نظرات
پنجشنبه, 18 شهریور,1395

نازنین

جواب سوالمو میدادید چیزی ازتون کم نمیشد .هه

چهارشنبه, 17 شهریور,1395

نازنین

سلام من بیماری دیستروفی عضلانی دارم با سلول درمانی میشه درمان بشم یا پیشگیری بشه بیماریم لطفا راهنماییم کنید ممنون.

ﺳﻪشنبه, 26 مرداد,1395

مریم

یه سوال پرسیدم توروخدا جواب بدبد

دوشنبه, 25 مرداد,1395

مریم

با سلام و.عرض ادب خدمت آقای دکتر عزیز،سوالی داشتم من دختری 30 ساله هستم دوسال پیش بدلیل حالت برق گرفتگی و پرت شدن پای چپم به پزشک مراجعه کردم سردرد.هم داشتم که گفتن احتمالا میگرنه دکتر رجبی متخصص مغز و اعصاب بهم قرص توپیرامات داد و ام ار ای نوشت بعداز نزدیک به دو.هفته از مصرف دارو بصورت ناگهانی از هردو چشم دچار تاری دید شدم به چشم پزشک مراجعه کردم و شرح حال.خودم.و داروهای مصرفی رو.توضیح دادم درضمن ام.ار آی سالم بود چشم پزشک گفت عوارض قرص توپیراماته سریعا قطع کن و.آمپول ویتامین ب بهم داد دو.روز بعداز آمپول بیناییم برگشت تا امسال مدته دوماهه حالت گزگز در دوتا از انگشتای دست راستم دارم کف دستم هم احساس سوختگی،احساس خستگی و خواب آلودگی شدید و.سردردهای شدید،درضمن خواهر من شش سال مبتلا به ام اس است و بتافرون تزریق میکنه با این توضیحات امکان داره من هم.ام اس داشته باشم؟با تشکر از شما

چهارشنبه, 20 مرداد,1395

مریم

با سلام ممنون که جواب دادید،دکتر احسن در سنندج تشخیص cis رو دادن و درمان با آمپول سینووکس رو شروع کردن گفتن شش ماه استفاده کن بعد یه ام ار ای دیگه بگیر ببینیم پلاک.تغییر کرده یا نه،دکتر احسن میگن با توجه به اینکه طی پنج.سال حمله ی دومی نداشتن ام اس نیست و مطمئنن مشکلی پیش نمیاد،پدرم نگرانه میگه ممکنه در آینده نامزدم یا بیناییشو از دست بده یا فلج شه نظر شما چیه آ.دکتر؟

ﺳﻪشنبه, 19 مرداد,1395

پزشک مشاور

مریم@:
با سلام
متاسفانه وجود پلاک نشانه اولیه بیماری ام اس است ولی اگر تعداد آنها زیاد نشده یعنی اینکه سیستم ایمنی فرد قدرت بالایی داردوممکن است حتی هی وقت بیماری تشدید وحمله ور نشود ولی بهتر است هره ز.تر به دنبال راههای درمانی باشد تابیماری بدتر نشود

دوشنبه, 18 مرداد,1395

مریم

چرا جواب نمیدید؟

یکشنبه, 17 مرداد,1395

مریم

آ.دکتر توروخدا جوابمو بدید منتظرتونم ممنون

یکشنبه, 17 مرداد,1395

مریم

سلام آقای دکتر،خسته نباشید نامزد من پنج سال پیش به دلیل تاری دید چپ به پزشک مراجعه کرد گفتن شبه ام اسه ولی اومد تهران پیش دکتر طبسی گفتن کمبود ویتامین ب 12س بعداز پنج سال آزمایش مایع نخاع داد گفتن ام اسه ولی در طول این پنج سال هیچ حمله یا مشکلی.نداشتن پدرم اجازه نمیده ازدواج کنیم میگه ام اسه،درضمن تو.ام ار ای پلاک دیده شده ام آر ای پنج سال پیش و جدید پلاک در همون حد بوده و تغییری نکرده توروخدا راهنمایی کنید آیا ام اسه یا همون کمبود ویتامین ب12؟

شنبه, 24 مرداد,1394

افشار

سلام اقای دکتر با سلام وخسته نباشید ما شهرستانیها برای گرفتن نوبت چکارکنیم هرچه تماس میگیرم کسی گوشی بر نمیداره لطفا راهنمایی باتشکر اجرتان به خدا

ﺳﻪشنبه, 19 اسفند,1393

افروزه

باسلام وخسته نباشید من خانم 33ساله هستم یک فرزند دارم درسال 88من دچار لکنت زبان وبعد از مدتی یک طرف بدنم کمی بی حس شد طوری که فقط خودم متوجه بودم بعد از ام ار ای وازمایش ال پی به من گفتد ام اس دارم ومن سینو وکس تزریق می کردم تا پارسال هیچ مشکلی نداشم ولی پارسال یک حمله شدید داشتم طوری که یک طرف بدنم کلا فلج شد کسی دکتری در تهران معرفی کرد که من رفتم بعد از کلی ازمایش ایشان گفتند من ام اس ندارم ویروس ابله مرغان است ومن داروهامو قطع کردم تاامسال هیچ مشکلی نداشتم که چند ماه پیش دوباره یک حمله داشتم که این بار هر دو پایم فلج شد البته الان بهترم (بعد ازکورتون درمانی با دگزا)ازاقای دکتر سوالی داشتم ایا همچین چیزی وجود داره ومن داروهامو قطع کردم مشکلی به وجود نمیاد تورو خدا اقای دکتر جواب منو بدید

جمعه, 15 اسفند,1393

افروزه

با سلام وخسته نباشید من حدود 5 سال پیش به علت ضعف مختصری که در یک طرف بدنم داشتم وبعداز ام ارای وازمایش ال پی به من گفتند ام اس دارم ومن سینو وکس تزریق می کردم ودر طول این 5سال هیچ مشکلی نداشتم که 1 سال پیش یک حمله داشتم که باعث شد یک طرف بدنم فلج بشه بعد با معرفی یک دکتر در تهران ایشان بعد از کلی ازمایش به من گفتند من ام اس ندارم بلکه ویروس ابله مرغان است وداروهامو قطع کردم الان نسبت به پارسال خیلی بهتر هستم می خواستم از اقای دکتر بپرسم که ایا همچین ویروسی وجود داره واینکه من داروهامو قطع کردم خوبه یانه لطفا کمکم کنید من خانوم 33 ساله هسم ویک دختر 9ساله دارم باتشکر

ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه