تاریخ انتشار: دوشنبه 16 بهمن 1391
افزایش خطر ابتلا به سرطان در افراد چاق و دیابتی

  افزایش خطر ابتلا به سرطان در افراد چاق و دیابتی

قند ها برای تولید انرژی مورد نیاز بدن هستندو میزان مناسب آن ها برای بدن ضروری است. مقادیر بیش از حد نیاز همان گونه که در دیابت دیده می شود به سلول ها آسیب میرساند . مطالعات جدید نشان داده اند که خطر ابتلا به سرطان را هم باید به مضرات میزان قند اضافی در بدن افزود.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان به نقل ازsciencedaily، به خوبی اثبات شده که چاقی عامل مهم دیابت است که در آن بدن قادر به کنترل میزان قند خون نیست. در واقع قند خون بالا مشخصه بارز چاقی و دیابت است. قبلا مشخص شده بود که جمعیت بیماران مبتلا به بیماری قند نسبت به سایر افراد تا دو برابربیشتر در معرض خطر سرطان کولون و پانکراس می باشند. 
گروهی از دانشمندان اسپانیایی به سرپرستی دکتر Garcia-Jimenez مکانیزم مهمی را کشف کرده اند که ارتباط میان چاقی و دیابت را با سرطان توضیح می دهد. در این مکانیزم میزان بالای قند بر فعالیت یک ژن و پیشرفت سرطان تاثیر گذار است.
این گروه پاسخ سلول های روده به قند و ترشح انسولین از پانکراس را مورد بررسی قرار داده اند. در سلول های روده هورمون کلیدی دیگری نیز در کنترل قند نقش دارد که GIP نامیده می شود و پانکراس به دنبال ترشح آن انسولین را آزاد می کند. توانایی این سلول ها برای ترشح GIP توسط پروتئینی به نام β-caterin کنترل می شودو فعالیت این پروتئین خود به شدت وابسته به میزان قند است. این مطالعه نشان داده است که میزان بالای قند (نه مقدار طبیعی آن) تجمع β-caterin را در هسته القا کرده و باعث ازدیاد سلول می شود. فعالیت افزایش یافته β-caterin موجب نامیرایی سلول می شود به این ترتیب در توسعه سرطان نقش مهمی ایفا می کند.
دانشمندان معتقدند تغییرات متابولیسم که در اثر رژیم قندی حاصل می شود بر روی خطر ابتلا به سرطان تاثیر گذار است. بنا براین تغییر رژیم غذایی یکی ازآسان ترین راهکارهای پیشگیری از سرطان می باشد.
طبق تخمین سازمان بهداشت جهانی(WHO) چاقی منجر به دیابت و شیوع آن در جهان هر 20سال دو برابر می شود. نتایج این مطالعه می تواند به درمان های جدیدی برای کاهش خطرسرطان در افراد چاق و دیابتی منجر شود.
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه