تاریخ انتشار: دوشنبه 16 بهمن 1391
فاکتور رشد اپیدرمی سبب بازسازی سلولها ی بنیادی پس از آسیب های ناشی از تشعشع

بنا بر گزارش محققان پزشکی دانشگاه Duke ، فاکتور رشد اپیدرمی سبب تسریع بهبود سلول های بنیادی خونساز پس از قرار گرفتن در معرض پرتو می شود.

به گزارش بنیان به نقل ازmedical xpress،  این یافته می تواند گزینه های جدیدی را برای درمان بیماران مبتلا به سرطان و قربانیان بمب های هسته ای ارائه دهد. دراین مطالعه که در مجله Nature Medicine منتشر شده است،محققان گزارش کردند که یک ناهنجاری در موش های تغییر یافته ژنتیکی ،با افزایش فاکتور رشد اپیدرمی در مغز استخوان آنها بهبود یافت و این موش ها در برابر آسیب ناشی ازتشعشع محافظت شدند.
دکتر John Chute استاد فارماکولوژی و زیست شناسی سرطان در دانشگاه دوک گفت: فاکتوررشد اپیدرمی به عنوان محرک خونسازی شناخته نشده بود. با این حال، مطالعات ما نشان می دهد که فاکتور رشد اپیدرمی سبب رشد و بازسازی سلول های بنیادی خون ساز پس از آسیب می شود. سلول های بنیادی خونسازکه به طور مداوم سلولهای خونی و سلول های جدید ایمنی را می سازند، به آسیب های ناشی از تشعشع بسیار حساس هستند. محافظت از این سلول ها و یا بهبود بازسازی آنها پس از جراحت، می تواند به نفع بیماران تحت پیوند مغز استخوان و یا افرادی باشد که از آسیب های ناشی ازتشعشعات محیطی مانند فاجعه هسته ای ژاپن رنج می برند. محققان دوک تحقیقات خود را با استفاده از موش ها ی فاقد دو ژن تنظیم کننده مرگ سلول های اندوتلیالی، که سطح درونی رگ های خونی را مفروش کرده و تنظیم کننده سرنوشت سلول های بنیادی خونسازهستند، انجام دادند. رگهای خونی و سیستم خونسازی دراین موش ها هنگامی که در معرض دوزهای بالایی از تابش قرار گرفته بودند، کمترآسیب دیده بود. تجزیه و تحلیل ترشحات سلولهای اندوتلیال مغز استخوان موش های محافظت شده نشان داد که فاکتور رشد اپیدرمی (EGF) به طور قابل توجهی در آنها بالا بود - 18 برابر بیشتر از آنچه در سرم موش های گروه کنترل مشاهده شده بود. سپس محققان آزمایش کردند که آیا EGF به طور مستقیم می تواند سبب تحریک رشد سلول های بنیادی در مغز استخوان تابش دیده در آزمایشگاه شود. آنها بهبود قابل توجهی را نیز دراین سلول های بنیادی مشاهده کردند. Chute گفت: به نظرمی رسد که EGF با سرکوب یک پروتئین به نام PUMA که به طور معمول باعث مرگ سلول های بنیادی پس از قرار گرفتن در معرض تابش می شود، عمل می کند. ما به تازگی شروع به درک مکانیسم هایی که از طریق آنها EGF باعث بازسازی سلول های بنیادی پس از آسیب تشعشع می شود کرده ایم. او گفت. "این مطالعه نشان می دهد که EGF ممکن است بطور بالقوه سبب تسریع بازیابی سیستم های خونی در بیماران تحت درمان با شیمی درمانی یا پرتو درمانی شود.