تاریخ انتشار: دوشنبه 16 بهمن 1391
تازه‌ترین تحقیقات درباره درمان قوز قرنیه
رئیس قطب چشم خبرداد:

  تازه‌ترین تحقیقات درباره درمان قوز قرنیه

رئیس قطب چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به تازه‌ترین تحقیقات در زمینه چشم گفت: ما در یکی از تحقیقات خود که برای اولین بار در جهان انجام گرفته است نکات مهمی را درباره بیماری قوز قرنیه به کمک لیزر به اثبات رساندیم که به زودی مقاله آن به چاپ می‌رسد.
امتیاز: Article Rating

 

به گزارش بنیان، دکتر بهرام عین اللهی  افزود: در آخرین تحقیقی که بر روی افراد مبتلا به قوز قرنیه داشتیم با کمک لیزر اثبات کردیم که این افراد تنها در قسمت قرنیه ضعف ندارند بلکه سایر بخش‌های چشم آنها نیز دارای ضعف است. 
 
رئیس قطب چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اظهار داشت: پیش از این تصور می‌شد که مشکل این افراد تنها در بخش قرنیه است اما در این تحقیق که برای اولین بار در جهان انجام شده است و از دو سال پیش به کمک مرکز تحقیقات لیزر دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی بر روی آن تحقیق صورت گرفته این موضوع را بررسی کردیم.
 
وی ادامه داد: کسانی که چشم‌شان را لیزر می‌کنند برای اینکه فضای بین اتاق خلفی و اتاق قدامی چشم بسته نشود راه فرعی برایشان به کمک لیزر باز می‌شود. در این مطالعه ما دیدیم که میزان انرژی در افرادی که دچار قوز قرنیه هستند و برای باز کردن راه انحرافی میان اتاق خلفی و اتاق قدامی چشم‌شان صرف می‌شود با میزان انرژی که به وسیله لیزر برای افرادی که به صورت عادی برایشان لنز کاشته می‌شود متفاوت است و همین نشان دهنده پایین بودن استحکام بافت چشم افراد مبتلا به قوز قرنیه است.
 
 
وی درباره تظاهرات بالینی قوز قرنیه اظهار داشت: قرنیه از الیاف کلاژن به هم بافته شده است و مقاومت این بافت ناشی از همین الیاف است. اگر دست به چشم بزنید یک مقاومتی را احساس می‌کنید این فشار داخل چشم به جدار منتقل می‌شود که یکی از این جدارها قرنیه است. این فشاری که وارد می‌شود در انسان‌های عادی مشکلی ایجاد نمی‌کند اما در بیماران دچار قوز قرنیه به دلیل استحکام کم، ایجاد آستیگمات می‌کند و دید بیمار کاهش پیدا می‌کند.
 
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی درگفتگو با مهر اضافه کرد: پیشتر از این برای این بیماران عینک، پیوند جراحی و لنز پیشنهاد می‌شد اما اکنون استفاده از حلقه‌های خاصی تجویز می‌شود. حلقه‌هایی که در قرنیه قرار می‌گیرند و انحنا را کاهش می‌دهد تا دید کاهش پیدا نکند. این روشی است که در کشورهای پیشرفته انجام می‌شود و در کشور ما نیز خوشبختانه برای درمان قوز قرنیه استفاده می‌کنیم هم توسط لیزر و هم توسط جراحی می‌توان این حلقه‌ها را در قرنیه کار گذاشت. با لیزر نیز تنها 10 دقیقه به طول می‌انجامد.
 
وی یادآور شد: ما در این مطالعه به کمک لیزر ثابت کردیم که در بیماری قوز قرنیه بافت‌های دیگر چشم دچار مشکل هستند . به زودی مقاله آن نیز منتشر می‌شود.
پایان مطلب/
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه