تاریخ انتشار: ﺳﻪشنبه 17 بهمن 1391
گروه خونی AB مهم ترین عامل خطربرای لخته شدن خون وریدی است

  گروه خونی AB مهم ترین عامل خطربرای لخته شدن خون وریدی است

محققان دریافتند گروه خونی AB هنگامیکه با فاکتور V لیدن R506Q و پروترومبین G20210A همراه می شود افزایش خطرابتلا بیشتری به ترومبوآمبولی وریدی را در جمعیت عمومی به همرا دارد.
امتیاز: Article Rating

 

 
به گزارش بنیان به نقل ازmedical xpress ، بر اساس یک مطالعه جدید منتشرشده در CMAJ (مجله انجمن پزشکی کانادا)، گروه خونی AB مهم ترین عامل خطر ابتلا به ترومبوآمبولی وریدی (لخته شدن خون در رگ) است، که 20 درصد ازموارد این بیماری را به آن نسبت می دهند. این یافته ها دارای پیامدهایی برای غربالگری ژنتیکی ترومبوفیلی که استعداد ژنتیکی برای لخته شدن غیر طبیعی خون است، می باشد. محققان دانمارکی داده های به دست آمده از  شصت و شش هزار و یک نفر را طی  33 سال از سال 1977 تا سال 2010 ، برای تعیین ارتباط  بین گروه خونی ABO با افزایش خطر لخته شدن خون وریدی درجمعیت عمومی بررسی کردند آنها دریافتند که این خطر ابتلا زمانی که گروه خونی AB با فاکتور V لیدن R506Q یا پروترومبین G20210A که جهش های ژنتیکی مرتبط با افزایش خطر ابتلا به ترومبوآمبولی وریدی است ، همراه می شود افزایش می یابد. این یافته نتیجه مطالعات دیگررا تایید می کند. این پژوهشگران همچنین دریافتند افزایش خطر ترومبوآمبولی وریدی برای افراد مبتلا به جهش دو برابر پروترومبین G20210A ، 11 برابراست.
دکتر Børge G. Nordestgaard از دانشگاه کپنهاگ گفت:"ما دریافتیم گروه خونی AB هنگامیکه با  فاکتور V لیدن R506Q و پروترومبین G20210A همراه می شود افزایش خطرابتلا بیشتری به ترومبوآمبولی وریدی را در جمعیت عمومی به همرا دارد.این نشان می دهد که گروه خونی AB باید در غربالگری ژنتیکی برای ترومبوفیلی گنجانده شود. 
پایان مطلب/
 
ثبت امتیاز
نظرات
در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.
ارسال نظر جدید

تصویر امنیتی
کد امنیتی را وارد نمایید:

کلیدواژه
کلیدواژه